GM 5L40-E en 5L50: kenmerken, voordelen & nadelen

GM 5L40-E en 5L50: kenmerken, voordelen & nadelen

De GM 5L40-E en 5L50 zijn automatische 5-versnellingsbakken en zijn voorzien van een functie voor een handgeschakelde regeling. In 1999 zijn ze in productie genomen. Deze zijn geïnstalleerd op diverse door General Motors geproduceerde wagens. Onder meer de voertuigen van de merken Cadillac, Pontiac, Holden, Chevrolet, Saturn, Opel en Land Rover worden ervan voorzien. Tevens worden ze onder diverse aanduidingen bij BMW-modellen gebrui.

De werking van de GM 5L40-E en 5L50

De versnellingsbakken GM 5L40-E en 5L50 berusten op de klassieke automatische versnellingsbak die voorzien is van een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielsets. Met behulp van speciale software werken ze in meerdere operationele modi, zodat ze optimaal kunnen worden ingesteld voor uiteenlopende rijsituaties. De handgeschakelde modus kan in werking worden gesteld door de versnellingspook in de desbetreffende positie te brengen, zoals bijvoorbeeld aangeduid met “M”, en vervolgens de versnellingspook naar “+” of “-” te verschuiven voor een hogere of lagere versnelling.

De technische gegevens van de transmissies GM 5L40-E en 5L50

Transmissie indexMax. motorinhoud in LMax. motorkoppel in NmSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt voor de modellen
5L40E (A5S360R)3,6360Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4,6450Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

Vaak voorkomende gebreken aan de GM 5L40-E en 5L50 transmissies

  • De oliepomp kan slecht tegen hoge toerentallen en loopt makkelijk vast.
  • De olie raakt verontreinigd met slijtresten van de koppelomvormer vergrendeling.
  • De leidingen van de solenoïden en het hydraulische systeem verstoppen bij een niet tijdige verversing van de transmissievloeistof.
  • Als gevolg van te weinig olie kan er schokkend worden geschakeld.
  • De frictiekoppelingen worden door de vermindering van de druk van het smeermiddel te warm en beschadigd.
  • De gevormde rubberen zuigers branden door als gevolg van oververhitting.