Shiftronic is de functie voor de schakeling met de hand van automatische en geautomatiseerde versnellingsbakken waarmee de modellen van Hyundai en Kia worden uitgerust. Eind negentiger jaren van de vorige eeuw verscheen het systeem voor het eerst op de markt. Inmiddels is het verkrijgbaar voor een groot aantal modellen van beide automerken. Dankzij de functie Shiftronic kan de chauffeur zijn of haar wagen beter onder controle houden. Dit komt goed van pas bij het afremmen, inhalen, afdalen of vertrekken vanaf het ijs. Zodra de Shiftronic-modus niet meer nodig is, functioneert de versnellingsbak in de automatische bedrijfsmodus.
De werking van transmissies voorzien van de functie Shiftronic
Door middel van speciale software kan de werking van de Shiftronic-functie worden gerealiseerd. De handmatige bediening is op twee wijzen mogelijk: ofwel door de versnellingshendel vanuit de positie “D” in een speciale uitsparing te zetten, en hem dan naar “+” of “-” te schuiven, ofwel met behulp van de knoppen voorzien van dezelfde merktekens die op het stuurwiel zijn gemonteerd. Aan de hand van de positiesensor van de versnellingen of van de knoppen op het stuur wordt een signaal naar de transmissie regeleenheid gestuurd, zodat deze commando’s voor het activeren van een specifieke versnelling kan geven.
Vaak voorkomende van transmissies voorzien van de functie Shiftronic
Transmissie index | Aantal versnellingen | Type transmissie | Max. motorinhoud in L | Max. motorkoppel in Nm | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
A5HF1 | 5 | AT voorzien van een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 3,8 | 400 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2005 | Hyundai Santa Fe CM; Kia Carens UN; Hyundai Sonata NF; Kia Carnival VQ; Hyundai Grandeur TG; Kia Sorento XM; Kia Opirus LD; Hyundai Entourage VQ |
A5SR1 | 5 | AT voorzien van een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 3,5 | 350 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2002 | Kia Sorento BL; Hyundai Genesis ВН |
A6MF1 | 6 | AT voorzien van een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 2,4 | 240 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2009 | Kia Optima JF; Hyundai Grandeur HG; Kia Carnival YP; Hyundai Sonata YF; Kia Optima TF; Hyundai Tucson LM; Kia Carnival VQ; Hyundai Sonata LF; Kia Cadenza VG; Hyundai i30 GD; Kia Sportage SL; Hyundai Grandeur TG; Kia Sportage QL; Hyundai i40 VF; Kia Soul PS; Hyundai Tucson TL |
A8LF1 | 8 | AT voorzien van een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 3,5 | 350 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2016 | Hyundai Santa Fe; Kia Cadenza YG; Kia Carnival YP; Hyundai Tucson TL; Kia Sorento UM; Hyundai Sonata LF; Hyundai Grandeur IG; Kia Sportage QL |
7DCT (D7UF1) | 7 | Automatisch met droge dubbele koppeling | 2,0 | 350 | Voorwielaandrijving | 2015 | Veloster FS; Veloster JS |
Vaak voorkomende gebreken aan de Shiftronic transmissies
Defecten | Transmissies |
De solenoïde van de klepbehuizing gaat dikwijls kapot. | A5HF1 |
Een agressieve rijstijl veroorzaakt beschadiging van de planetaire tandwielen. | A5HF1; D7UF1 |
De in- en uitvoersensoren gaan niet lang mee. | A5HF1; A6MF1 |
Een agressieve rijstijl resulteert in een vroegtijdige slijtage van de wrijvingsvoeringen in de koppeling van de koppelomvormer. | A5SR1; A6MF1 |
Het elektronische besturingspaneel raakt vaak oververhit. | A5SR1 |
Het niet tijdig verversen van de transmissieolie heeft tot gevolg dat de leidingen van de behuizing van de kleppen dichtslibben en daardoor ontstaat er een tekort aan olietoevoer. | A5SR1; A6MF1 |
Mettertijd komen de bouten van het zonnewiel los. Hierdoor schuift de transmissie. | A6MF1 |
De elektromagnetische kabelboom gaat kapot. | A6MF1 |
De kunststof pan van de versnellingsbak scheurt. | A6MF1 |
Storingen in de software. | A8LF1 |
De koppeling raakt vroegtijdig versleten. | D7UF1 |
Reageren