De Porsche Doppelkupplung (PDK) is een twee-koppelings automatische transmissie waarmee de modellen van Porsche worden uitgerust. Het is voorzien van manuele bediening en heeft de pluspunten van een automatische en handgeschakelde versnellingsbak. Dit is de ideale oplossing voor sportauto’s, want hij zorgt voor een uitstekende rijdynamiek, schakelt onmiddellijk (tot 100 ms), is uiterst doeltreffend en draagt bij tot een brandstofbesparing. Het schakelen gebeurt nagenoeg zonder onderbreking van het vermogen. Daarbij komt nog dat de automatische modus dagelijks comfortabel rijden mogelijk maakt.
In 1985 is de PDK geïntroduceerd als optie voor het racemodel Porsche 962. Vanaf 2008 zijn de modellen van dit merk voor op de openbare weg voorzien van een aangepaste variant. De 911 Carrera is als eerste in serie geproduceerde wagen voorzien van een PDK-versnellingsbak.
De werking van de Porsche Doppelkupplung (PDK)
De PDK is opgebouwd uit twee modulen die via twee parallelle koppelingen verbonden zijn met de motor. Eén koppeling zorgt voor het inschakelen van oneven versnellingen, de andere voor even versnellingen. De gewenste versnellingen worden met behulp van elektro-hydraulische vorken ingeschakeld. De moderne modellen beschikken over een PDK-transmissie van 8 versnellingen: waarvan de eerste 6 voor een sportieve rijstijl zijn, terwijl de overige 2 voor een zuinig en comfortabel rijden zijn.
De software voor de transmissie is als een automaat voor meerdere operationele modi voorgeprogrammeerd: Normal, Individual, Sport, Sport Plus, en eventueel Race Track. De handgeschakelde bediening gebeurt door middel van het verschuiven van de op de middenconsole aangebrachte versnellingshendel, zodat er in een hogere en lagere versnellings kan worden geschakeld. Dit kan ook worden uitgevoerd met behulp van de op het stuurwiel geplaatste knoppen.
Vaak voorkomende uitvoeringen van de Porsche Doppelkupplung (PDK)
Transmissie index | Producent | Aantal versnellingen | Max. motorinhoud in L | Max. motorkoppel in Nm | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
8DT | ZF | 8 | 6,7 | 1000 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2016 | Porsche Panamera |
7DT-75 | ZF | 7 | 4,8 | 750 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2009 | Porsche Macan; Porsche Panamera |
7DT-70 | ZF | 7 | 3,8 | 700 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2010 | Porsche 911 Turbo S; Porsche 911 Turbo |
7DT-45 | ZF | 7 | 4,0 | 450 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2009 | Porsche 718 Boxster; Porsche 911 Carrera; Porsche Cayman; Porsche 911 Carrera S; Porsche 718 Cayman; Porsche Boxster |
Vaak voorkomende gebreken aan de Porsche Doppelkupplung (PDK)
Defecten | Transmissies |
Er kunnen problemen met de software optreden. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
De instelling van de koppeling werkt niet. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Stroef schakelen van versnellingen. | 7DT-70; 7DT-45; 7DT-75 |
Reageren