Xtronic CVT versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Xtronic CVT versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

De Xtronic CVT is een elektronische, constant variabele transmissie zoals die op een groot aantal modellen van Nissans en enkele van Renault en Infiniti is aangebracht. Deze is vanaf medio 2000 in productie genomen. Moderne uitvoeringen zijn voorzien van een handmatige schakelfunctie en hebben 6 virtuele versnellingen. Elke Xtronic CVT transmissie is geproduceerd door de firma Jatco uit Japan, een dochterbedrijf van Nissan Motor Co., Ltd.

De werking van de Xtronic CVT

Over het algemeen is de Xtronic CVT versnellingsbak een constant variabele transmissie waarvan de aandrijving plaatsvindt via een V-riem, die elektronisch wordt aangestuurd en die is uitgerust met een hydraulische koppelomvormer. Voor de sterkere motoren is deze riem verwisseld voor een ketting. Bij varianten voor hybride wagens wordt gebruik gemaakt van een droge koppeling en niet van een koppelomvormer.

De handmatige modus functioneert met behulp van een elektronische regeleenheid die is voorzien van speciale software. Voor de activering ervan dient de chauffeur de versnellingspook in de positie “D” te plaatsen en daarna naar links te bewegen zodat de ingeschakelde versnelling wordt vergrendeld. Om naar een hogere of lagere versnelling te schakelen, beweegt de chauffeur de keuzeknop naar links of rechts – naar de positie “+” of “-“.

Vaak voorkomende Xtronic CVT transmissies

Transmissie index Max. motorinhoud in L Max. motorkoppel in Nm Soort aandrijving Productie vanaf Gebruikt in de modellen
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) 1.8 175 Voorwielaandrijving 2002 Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) 3.5 350 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2002 Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31;Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3
JF011E (RE0F10A) 2.5 250 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2005 Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) 2.5 250 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2012 Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33,  L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) 3.5 380 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2012 Nissan Altima L33, L34 ;Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) 2.5 350 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2012 Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) 3.5 450 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2014 Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33

Vaak voorkomende defecten aan de Xtronic CVT transmissies

DefectenTransmissies
Er gaat vaak een stappenmotor defect.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A)
Een sportieve rijstijl met krachtig remmen veroorzaakt een uitrekking van de CVT-riem.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Zodra de solenoïden verstopt raken, gaat de transmissie slippen.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
De drukregelklep van de oliepomp gaat niet lang mee, is kwetsbaar voor verontreiniging en raakt verstopt.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D)
Vroegtijdig stukgaan van de regelmodule van de transmissie.JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Als gevolg van te hoge temperaturen kunnen de in- en uitvoersensoren van de CVT en de overdrukklep uitvallen.JF011E (RE0F10A)
Zelfs bij een lage kilometerstand kunnen de lagers van de in- en uitgaande assen slijtage vertonen. Daarbij ontstaat een specifiek bromgeluid.JF011E (RE0F10A)
Een geleiderollager van de CVT gaat stuk.JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
De hydraulische koppelomvormer zou vroegtijdig defect kunnen raken.JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
Vanwege de positie raakt de oliekoeler van de versnellingsbak nogal snel verontreinigd, met als gevolg dat de versnellingsbak oververhit raakt.JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)
Slijtage van de lasnaden gebeurt snel vanwege het hoge koppel dat wordt veroorzaakt door een sportieve rijstijl.JF017E (RE0F10G, RE0F10E)
Het doorbranden van de kleppen van de elektromagnetische koppeling.JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)