De I-Shift is een geautomatiseerde versnellingsbak voorzien van een handgeschakelde functie, waarmee de vrachtauto’s van Volvo worden uitgerust. Dit systeem is door technici van de Volvo Groep uitgewerkt en bestaat al vanaf 2001. Volvo heeft de I-shift Dual Clutch, een variant met een dubbele koppeling, geïntroduceerd in 2014. Dankzij het gebruik van reductie versnellingen maakt I-Shift het mogelijk om zelfs een volgeladen voertuig veilig te starten. Daarbij komt nog dat er een reductie van 75% van de belasting van de koppeling plaatsvindt. Daarnaast is het verbruik van brandstof optimaal. De optie om met de hand te schakelen maakt een doeltreffend gebruik van het koppel van de motor mogelijk, afhankelijk van de conditie van de weg. Omschakelen naar de handmatige bediening wordt gedaan via de versnellingspook in de met “M” gemarkeerde stand. Er kan naar een hogere of lagere versnelling worden geschakeld via de knoppen “+” en “-” die op de versnellingshendel zijn aangebracht.
Vaak voorkomende uitvoeringen van de Volvo I-Shift
Transmissie index | Producent | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Max. gewicht van de auto in tonnage | Gebruikt in de modellen |
AT2412C | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2400 | 44 | Volvo FH; Volvo FM |
ATO2512C | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2500 | 60 | Volvo FM; Volvo FH |
AT2812D | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2800 | 52 | Volvo FH |
ATO3512D | Volvo | 12 + 4 achteruit | 3550 | 60 | Volvo FH |
ATO3112E | Volvo | 12 + 4 achteruit | 3150 | 60 | Volvo FH |
AT2612D | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2600 | 60 | Volvo FM; Volvo FH |
SPO2812 | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2800 | 60 | Volvo FH; Volvo FE; Volvo FMX |
Reageren