
TSI is een serie turbogeladen motoren voorzien van directe benzine-injectie, die door de Duitse Volkswagen Groep is vervaardigd. De allereerste TSI-motor heeft een capaciteit van 1,4 liter en is in 2005 voor het eerst in de Golf GT Mk5 geïntroduceerd. Deze werd door deskundigen geroemd en sleepte de award “Beste Nieuwe Motor” in de wacht bij de prestigieuze verkiezing tot “Internationale motor van het jaar”. Vandaag de dag zijn de voertuigen van onder andere Volkswagen, SEAT en Škoda voorzien van TSI-motoren. Hoewel de capaciteit van de motoren betrekkelijk laag is, leveren ze een groot vermogen en een hoog koppel. Kenmerkend voor deze motoren is de en het lage brandstofverbruik.
De bijzonderheden van de TSI
De TSI-motoren beschikken over 4 cilinders die voorzien zijn van 8 of 16 kleppen. De motorblokken kunnen worden uitgevoerd in gietijzer of aluminium. Voor de cilinderkop geldt dat deze altijd van aluminium is. De motor kan zowel turbo- als twincharged zijn. In geval van een twincharged uitvoering beschikt de motor over een uitlaat-turbocompressor en een mechanisch aangestuurde compressor (supercharger). Het timingsmechanisme werkt via een ketting of een riem, al naar gelang de uitvoering van het timingsysteem.
Vaak voorkomende TSI motoren
Motorseries | Motorinhoud in L | Motor code | Aantal cilinders | Aantal kleppen | Max. vermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
EA111 | 1.2 | CBZA | 4 | 4 | 86 | 160 | 2010 | SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1 |
CBZB | 8 | 8 | 105 | 175 | 2009 | Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4 | ||
1.4 | BMY | 4 | 16 | 140 | 220 | 2005 | Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1 | |
CAVA | 4 | 16 | 150 | 240 | 2008 | Volkswagen Tiguan | ||
CAXA | 4 | 16 | 122 | 200 | 2006 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1 | ||
EA211 | 1.2 | CJZA | 4 | 16 | 105 | 175 | 2012 | SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7 |
CJZB | 4 | 16 | 86 | 160 | 2012 | Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7 | ||
1.4 | CMBA | 4 | 16 | 122 | 200 | 2012 | SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7 | |
CZCA | 4 | 16 | 125 | 200 | 2013 | Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1 | ||
CZDA | 4 | 16 | 150 | 250 | 2014 | Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2 | ||
1.5 | DACA | 4 | 16 | 130 | 200 | 2016 | Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4 | |
EA888 | 1.8 | BZB | 4 | 16 | 160 | 250 | 2007 | Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3 |
CDAB | 4 | 16 | 152 | 250 | 2009 | Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1 | ||
CJSA | 4 | 16 | 180 | 250 | 2012 | SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2 | ||
2.0 | CCZB | 4 | 16 | 211 | 280 | 2009 | Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7 | |
CHHA | 4 | 16 | 230 | 350 | 2013 | Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7 | ||
CYRC | 4 | 16 | 250 | 370 | 2018 | Volkswagen Touareg 3 |
Vaak voorkomende defecten aan de TSI motoren
Defecten | Motoren |
De distributieketting of -riem rekt op of begeeft relatief vroegtijdig. | CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA |
Overdreven trillingen van de motor tijdens het stationair draaien. | CBZA; CBZB; BMY |
De motor wordt langzaam warm bij koude weersomstandigheden. | CBZB; CBZA; CMBA |
De motor is uiterst gevoelig voor de kwaliteit van de brandstof. Bij gebruik van een slechtere kwaliteit brandstof hoopt zich koolstofafzetting op de inlaatkleppen op. | BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB |
Als gevolg van stoten branden de motorzuigers door. | BMY; CAVA |
De zuigerringen gaan tamelijk snel vastzitten, met als gevolg dat er meer olie wordt verbruikt. | BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB |
Lekkage van koelvloeistof nabij de intercooler. | BMY |
De elektronische regelklep van de turbocompressor gaat dikwijls defect. | CAVA |
Met een betrekkelijk lage kilometerstand gaan de zuigers van de motor kloppen. | CJZA |
De bobines kunnen stuk gaan vanwege een slechte werking van de bougies of omdat er bij de vervanging van de bougies fouten zijn gemaakt. | CMBA; BZB; CCZB |
De stang van de turbocompressor actuator (wastegate) loopt regelmatig vast. | CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB |
De motor draait schokkerig bij lage toerentallen. | DACA |
Het ventilatiesysteem van het carter raakt snel verstopt, met als gevolg dat het olieverbruik toeneemt. | BZB |
De hogedruk brandstofpomp gaat niet lang mee. | CDAB; CCZB |
De oliepomp begeeft het vaak, waardoor de oliedruk minder wordt en de hoofdlagers van de krukas en de drijfstang gaan slippen. | CHHA |
- @j. a.22.07.2023 15:41Lid
En de CAXA ?
Aantal reacties: 1