TSI motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

TSI motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

TSI is een serie turbogeladen motoren voorzien van directe benzine-injectie, die door de Duitse Volkswagen Groep is vervaardigd. De allereerste TSI-motor heeft een capaciteit van 1,4 liter en is in 2005 voor het eerst in de Golf GT Mk5 geïntroduceerd. Deze werd door deskundigen geroemd en sleepte de award “Beste Nieuwe Motor” in de wacht bij de prestigieuze verkiezing tot “Internationale motor van het jaar”. Vandaag de dag zijn de voertuigen van onder andere Volkswagen, SEAT en Škoda voorzien van TSI-motoren. Hoewel de capaciteit van de motoren betrekkelijk laag is, leveren ze een groot vermogen en een hoog koppel. Kenmerkend voor deze motoren is de en het lage brandstofverbruik.

De bijzonderheden van de TSI

De TSI-motoren beschikken over 4 cilinders die voorzien zijn van 8 of 16 kleppen. De motorblokken kunnen worden uitgevoerd in gietijzer of aluminium. Voor de cilinderkop geldt dat deze altijd van aluminium is. De motor kan zowel turbo- als twincharged zijn. In geval van een twincharged uitvoering beschikt de motor over een uitlaat-turbocompressor en een mechanisch aangestuurde compressor (supercharger). Het timingsmechanisme werkt via een ketting of een riem, al naar gelang de uitvoering van het timingsysteem.

Vaak voorkomende TSI motoren

Motorseries Motorinhoud in L Motor code Aantal cilinders Aantal kleppen Max. vermogen in pk Max. motorkoppel in Nm Productie vanaf Gebruikt in de modellen
EA111 1.2 CBZA 4 4 86 160 2010 SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1
CBZB 8 8 105 175 2009 Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4
1.4 BMY 4 16 140 220 2005 Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1
CAVA 4 16 150 240 2008 Volkswagen Tiguan
CAXA 4 16 122 200 2006 Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1
EA211 1.2 CJZA 4 16 105 175 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CJZB 4 16 86 160 2012 Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
1.4 CMBA 4 16 122 200 2012 SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
CZCA 4 16 125 200 2013 Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1
CZDA 4 16 150 250 2014 Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2
1.5 DACA 4 16 130 200 2016 Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4
EA888 1.8 BZB 4 16 160 250 2007 Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3
CDAB 4 16 152 250 2009 Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1
CJSA 4 16 180 250 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2
2.0 CCZB 4 16 211 280 2009 Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7
CHHA 4 16 230 350 2013 Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CYRC 4 16 250 370 2018 Volkswagen Touareg 3

Vaak voorkomende defecten aan de TSI motoren

DefectenMotoren
De distributieketting of -riem rekt op of begeeft relatief vroegtijdig.CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA
Overdreven trillingen van de motor tijdens het stationair draaien.CBZA; CBZB; BMY
De motor wordt langzaam warm bij koude weersomstandigheden.CBZB; CBZA; CMBA
De motor is uiterst gevoelig voor de kwaliteit van de brandstof. Bij gebruik van een slechtere kwaliteit brandstof hoopt zich koolstofafzetting op de inlaatkleppen op.BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB
Als gevolg van stoten branden de motorzuigers door.BMY; CAVA
De zuigerringen gaan tamelijk snel vastzitten, met als gevolg dat er meer olie wordt verbruikt.BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB
Lekkage van koelvloeistof nabij de intercooler.BMY
De elektronische regelklep van de turbocompressor gaat dikwijls defect.CAVA
Met een betrekkelijk lage kilometerstand gaan de zuigers van de motor kloppen.CJZA
De bobines kunnen stuk gaan vanwege een slechte werking van de bougies of omdat er bij de vervanging van de bougies fouten zijn gemaakt.CMBA; BZB; CCZB
De stang van de turbocompressor actuator (wastegate) loopt regelmatig vast.CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB
De motor draait schokkerig bij lage toerentallen.DACA
Het ventilatiesysteem van het carter raakt snel verstopt, met als gevolg dat het olieverbruik toeneemt.BZB
De hogedruk brandstofpomp gaat niet lang mee.CDAB; CCZB
De oliepomp begeeft het vaak, waardoor de oliedruk minder wordt en de hoofdlagers van de krukas en de drijfstang gaan slippen.CHHA

Aantal reacties: 1

  • @j. a.
    22.07.2023 15:41
    Lid

    En de CAXA ?

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op