Elke auto zijn segment

Elke auto zijn segment

“Welke autoklasse wilt u?” krijg je ongetwijfeld te horen wanneer je een autoverhuurbedrijf contacteert. Op zo’n moment is het handig om wijs te kunnen worden uit de algemeen geaccepteerde indeling van auto’s. Uiteraard ga je ook gewapend met deze informatie naar de dealer als je een auto kopen wilt. De classificatie, een indeling in segmenten, wordt gehanteerd door de Europese Commissie.  Dit artikel verschaft je een overzicht van de in Nederland gangbare autosegmenten.

Is het wel een auto? Dwergauto

Deze categorie is om het lijstje vol te maken. De kans is groot dat hij bij de grote autoverhuurder niet eens kan worden gereserveerd. Vier wielen is niet vanzelfsprekend in dit segment, dat de grens tussen brommer en auto overbrugt. Het motorvermogen ligt bij deze auto’s onder de 700 CC.  Vaak gelden aparte registratievoorschriften en licenties voor dit type. Een rijbewijs is doorgaans niet eens vereist. Legendarische modellen zijn de BMW Isetta en de Messerschmidt. Een moderne variant is de Citroën Ami, geïntroduceerd in 2019 en niet te verwarren met zijn gelijknamige (miniklasse) voorganger uit de 60 en 70er jaren, en de Renault Twizzy.

A: De miniklasse

De kleinste categorie auto’s die als gewone auto’s geregistreerd zijn en waarmee je ook de snelweg op mag, is de A-klasse of het A-segment. Een veelgehoorde benamingen is de stadsauto. Ook het wat verwarrende “submini” wordt voor dit type gebruikt. Een historisch model is de Fiat 500, geïntroduceerd in de 1950ies. Meer recent vallen de Toyota Aygo, Fiat Panda en de SmartforTwo onder deze categorie. Kenmerkend is ook de soberheid op alle vlakken: comfort, motorvermogen en uiteraard ruimte zijn alle beperkt.

B: Compact

Volgens de Britse automarktonderzoeker Jato Dynamics is het B-segment de sterkst vertegenwoordigde categorie in Europa. De indeling in de VS loopt niet geheel synchroon met die in Europa. In de States wordt de klasse aangeduid met subcompact. Verwarrend genoeg geldt in het Verenigd Koninkrijk de term “supermini” voor hatchbacks uit dit segment. Een zeer populaire vertegenwoordiger van deze compactklasse is de Ford Fiesta. Ook de Opel Corsa en Volkswagen Polo horen onder B-klasse thuis.

C: Kleine middenklasse

“Compacte middenklasse” is tevens een gangbare beschrijving voor het C-segment voor auto’s. Ook in deze klasse is de hatchback zeer dominant vertegenwoordigd, en in mindere mate ook de stationwagen. De beschrijving volgens Euro NCAP luidt “kleine gezinsauto”. In 2020 waren o..a. Volkswagen Golf, de Renault Mégane en de Opel Astra de best verkopende auto’s uit deze categorie. Als pioniermodel kan de Renault 6 uit 1968 worden vermeld, de eerste succesvolle hatchback van dit formaat. Een onvervalste Britse klassieker is de Austin Maxi uit 1969.

D: de Middenklasser

Auto’s van het D-segment vallen onder de beschrijving “middenklasse”, oftewel “grote gezinswagen” en hiertoe behoren zowel sedans, stationwagens als hatchbacks. De Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Toyota Camry, alsmede verwarrend genoeg de Mercedes-Benz C-Class vertegenwoordigen deze categorie. Prijzen kunnen hier nogal verschillen. Als representatieve D-klasse oldtimer noem ik de Peugeot 404 en 504 en wie herinnert zich nog de Ford Cortina?

E voor Executive

Tot het E-segment behoren de grotere auto’s die tevens in een hogere prijsklasse vallen, getuige ook de wat duurdere naam “executive class”. De uitvoering sedan is in de E-klasse sterk vertegenwoordigd. Het marktaandeel van dit autotype is tamelijk bescheiden. Een verrassende verkoopknaller in 2020 was de Porsche Taycan: wat nieuw is, smaakt natuurlijk altijd lekker. Andere grotere middenklassers zijn de Mercedes Benz E-class, en BMW 6-Series en de Lexus GS. Het merk Audi is met de A6 en A7 alsook S6 en S7 zeer aanwezig in klasse E.  

F: Topklasse

Bij de auto’s uit het F-segment mag je (in ieder geval in de VS) al over limousines beginnen te spreken. “Full-size” is een andere veelgehoorde denominatie. Dit is de grootste van Europese segmenten voor passagiersauto’s. De categorie is synoniem met luxe, ook weer overwegend, doch niet uitsluitend in sedan-uitvoering. De uitrusting met een verlengde wielbasis is heel courant in de topklasse, alsook extra snufjes voor de passagiers achterin. BMW heeft een stevige poot in deze categorie met de 7 en de 8 Series. Natuurlijk laat Mercedes zich niet onbetuigd met de S-Class. Ook de zogenaamde “ultra luxury” modellen vallen onder dit segment met dure namen zoals de Rolls-Royce Ghost en de Bentley Flying Spur.

G: Sportief

De auto’s uit het G-segment zijn ontworpen met de nadruk op prestatie en de kick van het autorijden. Het gaat hier niet om de echte sportwagen, die uitsluitend gericht is op prestatie. Bij G-klasse auto’s telt ook het comfort, doch zij onderscheiden zich tevens door verbeterde wegligging, snel optrekken en hoge snelheden, alsook een exclusief ontwerp. De Audi TT en de Mazda mX-5 vertegenwoordigen deze categorie.

H: De echte sportcoupé

Deze categorie bevat auto’s voor de snelheidsduivel. Coupé komt hier vaak voor, maar ook de cabrio en targa is veel gezien in het H-segment. We denken hierbij aan de Porsche A11

Hoe zit het nou met SUV’s en MPV’s?

SUV’s en MPV’s beslaan maar liefst 4 segmenten omdat er zoveel verschillende maten en uitvoeringen zijn. Kenmerken zijn de grote ruimte en de verhoogde instap. Onder medium MPV’s oftewel minivans (segment J) vallen bijvoorbeeld de Volkswagen Touran en de Renault Grand Scenic. Segment K bevat de zogenaamde grote MPV’s, bekende namen zijn de Renault Espace en de Ford Galaxy. Het L-segment staat voor lower SUV’s, die 4WD combineren met verhoogde bodemvrijheid en een comfortabele capaciteit voor passagiers. Segment M is de klasse voor de grote SUV’s zoals de Audi E-Tron.


Wel moet gezegd worden dat ook de compacte klasse SUV’s aanbiedt, die dan onder het bijbehorende segment als subklasse vallen. De grenzen tussen de klassen vervagen vaak en niet alleen bij  minivans en crossovers. Autodealers hanteren vaak hun eigen classificatie. Zo wordt de Ford Ka vrolijk als B-klasse auto aangeboden door de fabrikant, terwijl het strikt genomen een auto uit het A-segment is. Ook bestaat de neiging om extra snufjes zoals ABS en centrale vergrendeling klasseverhogend te laten werken. Het onderscheid tussen de segmenten is dus niet in steen gemetseld.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op