Wat is een AMT-versnellingsbak? De definitie, soorten, kenmerken en werkingswijze

Wat is een AMT-versnellingsbak? De definitie, soorten, kenmerken en werkingswijze

AMT is een geautomatiseerde manuele transmissie. Structureel is deze gebaseerd op een manuele transmissie, maar verschilt deze echter van de laatste door de aanwezigheid van automatische versnellingen en een controlesysteem voor de koppeling.

 Voordelen van de AMT zijn: 
  • gebruiksgemak;
  • efficiënt energieverbruik;
  • betrouwbaarheid;
  • relatief lage kost in vergelijking met de klassieke automatische transmissie.

De AMT kan in halfautomatische en automatische modus werken. Bij de eerste gaat men uit van het voortdurend schakelen van snelheden met behulp van de hendel in de middenconsole of de stuurkolomschakelaars.

In de automatische modus wordt de bediening van de AMT uitgevoerd door het elektronisch systeem, waarvan de componenten de volgende zijn:

  • regeleenheid;
  • invoersensoren;
  • bedieningsmechanismen.

De regeleenheid analyseert de invoerinformatie, en in het bijzonder de aflezingen van de olietemperatuur en -druk, en de positie van de schakelpook en het schakelvork. Vervolgens zendt het op basis van de geanalyseerde gegevens opdrachten naar het bedieningsmechanisme.

De AMT is uitgerust met een wrijvingskoppeling. Moderne wagens kunnen beschikken over een versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze laatste brengt het draaikoppel van de motor over zonder de vermogensstroom te onderbreken.

De AMT is uitgerust met een wrijvingskoppeling
 De populairste geautomatiseerde transmissies met dubbele koppeling zijn: 
  • DCT M Drivelogic (BMW);
  • PDK (Porsche);
  • DSG (Volkswagen);
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
  • Powershift (Ford, Volvo);
  • S-Tronic (Audi);
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi);
  • TCT (Alfa Romeo).
 Er zijn twee soorten AMT, afhankelijk van het soort koppeling en tandwielaandrijving: 
  1. Met elektrische aandrijving.
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • Dualogic (Fiat);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën).

  2. Met hydraulische aandrijving.
    • SMG (BMW);
    • Selespeed (Alfa Romeo);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini).

Het bedieningsmechanisme van de AMT met elektrische aandrijving bestaat uit een elektrische motor, terwijl dit van de AMT met hydraulische aandrijving bestaat uit hydraulische cilinders, bediend door elektromagnetische kleppen. Het controlesysteem van de hydraulisch aangedreven AMT omvat een hydraulische regeleenheid, die de werking van de hydraulische cilinders controleert en de druk in het systeem behoudt.

De hydraulische aandrijving wordt, in vergelijking met de elektrische, gekenmerkt door hogere energievereisten: er wordt aanvullende energie verbruikt om de druk in het systeem te behouden. Het voordeel van de hydraulische aandrijving ten opzichte van de elektrische, ligt in de hoge werkingssnelheid.

[Totaal: 0   Average: 0/5]