De regensensor, wat is het?

De regensensor, wat is het?

Auto’s worden steeds geavanceerder uitgerust, bijvoorbeeld met een regensensor. Dit onderdeel houdt bij hoeveel regen er op de voorruit van je auto valt en hier past hij de snelheid van de ruitenwissers op aan. Hieronder lees je onder meer hoe een regensensor werkt in de auto en of je deze zelf in kunt bouwen.

Wat bedoelen we met een regensensor?

Een regensensor is een hulpmiddel dat herkent of het regent en hoeveel het regent. Dit zorgt ervoor dat de ruitenwissers automatisch aan of uit gaan. Het apparaat meet de lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit. De doorlaatbaarheid verandert namelijk, zodra er regendruppels op de voorruit terechtkomen.

Zodra de sensor de druppels detecteert, stuurt hij een signaal naar de ruitenwissers. Deze zullen vervolgens beginnen te werken. Daarbij houden ze de juiste snelheid aan die nodig is om de neerslag te verwerken. Hoe harder het regent, hoe sneller de ruitenwissers zullen bewegen, en andersom werkt dit net zo.

De werking

In de meeste gevallen is een regendetector onder de voorruit gemonteerd, vlakbij de achteruitkijkspiegel. Wat een regensensor is, wordt duidelijk als je de werking ervan bestudeert. Een dergelijke sensor werkt met behulp van infrarood licht en een fotocel. Het  onderdeel straalt het infrarode licht uit en dit weerkaatst tegen eventuele regendruppels.

De weerkaatsing gaat vervolgens terug naar de fotocel. Hoe minder licht de fotocel waarneemt, hoe meer het regent. Op basis van de waargenomen hoeveelheid licht zal de sensor nu gaan bepalen hoe hard de ruitenwissers moeten werken. Zodra de hoeveelheid licht toeneemt, zal het apparaat de ruitenwissers minder snel laten bewegen, of laten stoppen als het weer droog is.

Defecten en problemen

Het kan gebeuren dat de regensensor niet werkt. Hier kunnen allerlei oorzaken voor zijn. Zo moet het onderdeel heel goed tegen de voorruit geplakt zijn, zonder luchtbellen. Anders werkt het niet goed en gaan de ruitenwissers niet werken, terwijl het wel regent. Andersom kan dit natuurlijk ook het geval zijn. Ook de intervalschakelaar kan kapot gaan. In dit geval ligt het probleem niet bij de sensor, terwijl je dat wel denkt.

Daarnaast kan een regendetector ook defect raken als de voorruit vervangen moet worden. Tussen de voorruit en de sensor zit namelijk een siliconen schijfje, een zogenaamde gelpack. Bij vervanging van de ruit, moet negen van de tien keer de gelpack ook vervangen worden, omdat het apparaat anders niet meer naar behoren werkt.  

Achteraf inbouwen

Heb je een auto zonder regendetector, maar zou je die wel graag willen hebben. Het is ook mogelijk om deze achteraf in te bouwen. Je kunt voor veel auto’s, vooral de gangbare modellen, een setje kopen die je nodig hebt om de regensensor in de auto in te bouwen. Het is in ieder geval belangrijk dat de sensor geschikt is om achter je voorruit te plaatsen. In de achteruitkijkspiegel moet ook een mogelijkheid aanwezig zijn om het onderdeel te monteren.

Als de sensor op de juiste manier gemonteerd is dan moet je deze nog aansluiten op de ruitenwisser. In de meeste gevallen is hiervoor een reparatiehandleiding meegeleverd. Mocht dat niet zo zijn dan kun je altijd nog de sensor laten inbouwen door een specialist op dit gebied.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op