LED, Xenon en Halogeen in de schijnwerper

LED, Xenon en Halogeen in de schijnwerper

In het afgelopen decennium maakte xenon-verlichting een opmars, aanvankelijk met name bij auto’s in het hogere prijssegment. Meer recent is er een verschuiving naar LED-verlichting te bespeuren, terwijl halogeenverlichting, alhoewel nog steeds zeer algemeen gevoerd, een imago van ouderwets en inefficiënt lijkt te krijgen. Met een vergelijkend onderzoek gaan we in dit artikel nader in op de huidige trend.

Duur doch duurzaam: LED

Duur doch duurzaam: LED

Er zijn een aantal verschillen tussen LED-, xenon-, en halogeenverlichting. LED biedt een aantal voordelen op de andere twee opties. Zo hebben LED-lampen een hoger lichtrendement dan halogeen-lampen. Ook zijn ze energiezuiniger en duurzaam.

Moderne LED-matrixverlichting bestaat uit verschillende LEDs die afzonderlijk bediend kunnen worden. Dit betekent dat ze individueel kunnen worden aan- en uitgeschakeld en ook in verschillende gradaties kunnen worden gedimd. Een dergelijke fijnafstelling past de lichtintensiteit en de richting van de lichtkegel optimaal aan aan de relevante verkeerssituatie, weersomstandigheden en zichtbaarheidscondities. Het reduceert de verblinding voor de tegenligger of de wagen die vóór je op de weg rijdt. De LEDs schakelen automatisch uit of dimmen wanneer tegen- of voorliggers worden gedetecteerd. De lichtintensiteit wordt te allen tijde afgeregeld zodat de verlichting van de weg niet minder wordt, maar enkel het verblindende effect voor andere weggebruikers.

Wanneer je LED-verlichting in de auto laat aansluiten, zit je voor lange tijd gebakken. LED-verlichting gaat in de regel 15 jaar mee, hetgeen een lange levensduur is in vergelijking met xenon- of halogeen-koplampen. De vervanging van LED-autoverlichting betekent vervanging van de complete koplamp aangezien de diodes niet afzonderlijk kunnen worden vervangen. Dit kan tussen de 600 en 3000 euro kosten. Let op: wanneer door defecte LEDjes de lichtstraling met meer dan 25% afneemt in vergelijking met de oorspronkelijke verlichting, kom je niet meer door de APK.

Zuinig en kleurrijk: xenon

Zuinig en kleurrijk: xenon

Xenon autolampen zijn voorzien van een speciale gasontladingslamp. Voor de ontbranding van de lamp is een hoogspanning van 20.000V vereist, die wordt geleverd door een elektronische voorschakelunit, hetgeen een lichtboog creëert. Xenon-autoverlichting deed zijn intrede in de jaren negentig en maakte in de tussentijd ook de nodige ontwikkelingen door. Zo volgde al gauw de meer geavanceerde bi-xenontechnologie. Oorspronkelijk werd xenonlicht enkel voor dimlichten ontwikkeld en was eerder als aanvulling op de traditionele halogeenverlichting bedoeld. Bi-xenon vervult de functie van zowel dimlicht als grootlicht in één schijnwerper. De voordelen van xenon-autolicht op een rijtje:

  • + Het biedt bijna 3 maal zoveel lichtintensiteit als een H7-halogeenlamp
  • + Het verbruikt eenderde minder elektriciteit dan een H7-halogeenlamp
  • + De lichtkleur komt overeen met die van daglicht en is daarom minder vermoeiend voor de bestuurder
  • + De lichtbundel verlicht een groter gedeelte van de weg
  • + Het heeft een langere levensduur.

Xenon-systemen zijn voorzien van automatische hoogteregeling. Sensoren monitoren het gewicht en de snelheid van de auto. De positie van de koplampen wordt continu geregeld. Dit garandeert optimale verlichting van de weg ongeacht de belading en de voertuigdynamiek op dat moment.

Xenonverlichting is verkrijgbaar in diverse kleurtinten, afhankelijk van de kleurtemperatuur, die in Kelvin (K) wordt uitgedrukt. Qua lichtintensiteit is voor het wegverkeer een tint tussen 4300K en 6000K ideaal. Hoe hoger de K-waarde, des te lager het lichtrendement. Welke kleur xenon het beste is voor jouw auto hangt af van de persoonlijke smaak. Zo staat wit (5000K-6000K) voor modern en strak, terwijl geel (3000k-4300K) een retro-uitstraling heeft. Vanaf 8000K neigt de kleur naar blauw en een hogere K-waarde is volgens de APK-regelgeving ook niet toegestaan, aangezien deze bepaalde eisen stelt aan de kleur van autoverlichting.

Goedkoop en probleemloos: halogeen

Goedkoop en probleemloos: halogeen

In tegenstelling tot xenon of LED-licht is halogeen een tamelijk oude technologie. In principe is het een verdere ontwikkeling van de traditionele gloeilamp, met het verschil dat een halogeenlamp gevuld is met halogeengas (bromium of jodium). Een tungsten gloeidraad wordt opgewarmd door elektrische stroom hetgeen de lichtstraling bewerkstelligt. Op het eerste gezicht spreekt veel in het voordeel van de halogeen autolamp te vervangen door led of xenon. Toch heeft halogeenverlichting ook voordelen. Om te beginnen is het uitwisselen heel eenvoudig. De lampen hebben geen voorschakelapparatuur of extra bekabeling nodig. Er is een zeer wijd spectrum aan maten verkrijgbaar. Halogeen autolampen zijn vooral aanzienlijk goedkoper dan xenon- of LED-lampen.

Xenon en LED gaan uiteraard veel langer mee dan halogeen autoverlichting, waarvan de lampen een levensduur van ongeveer 250 – 400 uur hebben. Ze moeten daarom vaker worden vervangen dan andere verlichting. Het verschil in prijs ten opzichte van de moderne opties spreekt in het voordeel van halogeen. Ook hoeven ze niet in de garage te worden uitgewisseld. Daarom is de vervanging van halogeenverlichting ook op de lange duur aanzienlijk goedkoper dan de vervanging van een xenon- of LED-lamp.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op