4motion is een gepatenteerde merknaam voor de vierwielaandrijving van de modellen van Volkswagen. Sinds 1998 is het systeem in gebruik. Vóór die tijd werden alle versies van vierwielaandrijving aangeduid als “Syncro”. Dit systeem heeft als grootste voordeel dat het meer mogelijkheden biedt op ruig terrein en rulle of gladde ondergronden.
Zo gaat het in zijn werk
Fulltime 4motion wordt toegepast in auto’s die zijn uitgerust met een motor in de lengterichting. Het maakt gebruik van een zelfsperrend Torsen-differentieel. Hiermee wordt het koppel van de motor verdeeld overeenkomstig de toestand van het wegdek en wordt het grootste deel overgebracht op de as met de beste tractie.
In het inschakelbaar systeem is een elektronisch gestuurde Haldex-meervoudige plaatkoppeling geïntegreerd. In normale situaties wordt het volledige koppel uitsluitend op de vooras overgebracht. Zodra de voorwielen doorslippen, zullen de achterwielen worden geactiveerd en gedurende korte perioden kan tot 100% van het koppel aan hen worden overgedragen.
Een parttime 4WD is minder gebruikelijk. Deze wordt door de bestuurder ingeschakeld en voorziet in een stijve verbinding tussen de voor- en achteras. Deze is speciaal ontwikkeld voor terreinrijden en het rijden op een gladde ondergrond.
Modellen van Volkswagen voorzien van 4motion
Type aandrijving | Modellen |
Fulltime op basis van een Torsen-differentieel | Passat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9. |
Inschakelbaar door middel van een Haldex-koppeling | Golf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2. |
Uitschakelbare vierwielaandrijving | Amarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B. |
Reageren