Wat is RWD? Kenmerken en technische specificaties

Wat is RWD? Kenmerken en technische specificaties

RWD is de universele benaming die wordt gebruikt voor achterwielaandrijving op alle merken van personen- en bedrijfswagens. Achterwielaandrijving wil zeggen dat het koppel van de motor op de achterwielen wordt overgebracht. In de 20e eeuw werd veel gebruik gemaakt van dit type aandrijving. Vandaag de dag wordt RWD steeds minder toegepast. In de regel zijn sportauto’s met een krachtige motor, o.a. de Dodge Challenger en Charger, Chevrolet SS, Chrysler 300, Subaru BRZ, Hyundai Genesis Coupe en Mazda MX-5 ermee uitgerust.

De werking van RWD

De motor en de versnellingsbak zijn bij het merendeel van de wagens met achterwielaandrijving voorin geplaatst. Het koppel van de motor wordt doorgegeven via de aandrijfas naar de achteras-eindaandrijving, en van de eindaandrijving naar het wieldifferentieel.De eindaandrijving verhoogt het koppel van de motor.  Het differentieel verdeelt het over de aangedreven wielen. De vooras is echter niet aangesloten op de versnellingsbak.

Daarnaast zijn er ook nog andere varianten mogelijk.  De motor kan bijvoorbeeld vooraan in het voertuig zijn geplaatst, terwijl de transmissie in de behuizing van de eindaandrijving van de achteras is ingebouwd. Door middel van de cardanas wordt het koppel van de motor op de transmissie overgebracht. In enkele wagens is de motor aan de achterzijde ondergebracht in één behuizing met de transmissie en de eindaandrijving van de achteras.

De typen en eigenschappen van RWD

RWD opstelling Locatie van de motor Locatie van de transmissie Voordelen Nadelen Modellen met een achterwielaandrijving
Voor Vóór of boven de as Voorin, minder vaak achterin
  • Zeer goed hanteerbaar op droge ondergrond.
  • Gelijkmatige slijtage van de banden.
  • Auto heeft meer gewicht.
  • Minder binnenruimte.
  • Aanzienlijk verlies aan vermogen.
Alfa Romeo Stelvio 949, Spider 939; Cadillac CTS A1LL; Chevrolet Corvette С7; Aston Martin Vantage Volante; Audi 100 Coupé S C1 F104.
Midden Achter de as
  • Vooras is minder belast.
  • Ongebruikelijke interieurinrichting.
  • Geen of weinig bagageruimte.
Mazda RX-7 FD; Dodge Viper SRT-10; Daihatsu Hijet S85, S200; BMW Z8 E52; Ferrari 599 GTB Fiorano, Portofino; Lexus LFA; Mercedes-Benz SLR McLaren R199; Lotus Seven.
Midden Vóór de as Achterin
  • Betere tractie van het aangedreven wiel, in het bijzonder op gladde ondergrond.
  • Uitstekend rijgedrag.
  • Geschikt om met een hoge snelheid bochten te nemen.
  • Minder goede wegligging.
  • De motor is moeilijk toegankelijk.
  • Weinig ruimte in het interieur.
  • Complexe constructie van het motorkoelsysteem.
De Tomaso Pantera; Ford GT; Ferrari Enzo; Toyota MR2; Porsche Carrera GT 980, Boxster 987, 981, Cayman 987, 981; Jaguar XJ220 Х27.
Achter Achter de as
  • De auto is minder zwaar.
  • Uitstekende dynamische eigenschappen.
  • Goede tractie en stabiliteit op een gladde ondergrond.
  • Weinig geluid hoorbaar in het interieur.
  • Optimale verdeling van de remkracht.
  • Overstuur.
  • Slechte prestaties van het stuursysteem.
  • Carrosserie is bij zijwind minder stabiel.
  • Complexe constructie van het motorkoelsysteem en de interieurverwarming; daarom lastig te repareren.
Renault Twingo CNO, BCM; Smart Fortwo 451, 453, City Coupe 450; Porsche 911 997; Tesla Model S 5YJS.