FWD: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

FWD: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

FWD is de algemene benaming voor de voorwielaandrijving. Het werd voor het eerst in 1928 is op de Alvis-roadster geïnstalleerd. Het werd de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw op grote schaal gebruikt. Vandaag de dag is het nog erg populair in middelgrote en compacte wagens.

Het werkingsprincipe van FWD

De belangrijkste onderdelen van de aandrijflijn van modellen met FWD zijn:

  • Een versnellingsbak: deze is door middel van een koppeling of een hydraulische koppelomvormer aan het vliegwiel van de motor gekoppeld. Zo wordt het koppel van de motor naar de eindaandrijving overgebracht. Het verandert de overbrengingsverhouding en dit past op zijn beurt het koppel van de motor aan.
  • Eindaandrijving: deze verandert het koppel van de versnellingsbak en draagt het over naar het differentieel.
  • Een differentieel met dwarsas: hiermee wordt het vermogen over de beide voorwiele nverdeeld. In veel gevallen is het elektronisch vergrendeld en kan het in de behuizing van de versnellingsbak geïntegreerd worden.
  • Aandrijfassen: zij brengen het koppel van de motor over van het differentieel naar de wielen.

Soorten FWD en functionaliteiten

Locatie van de motor FWD opstelling Voordelen Nadelen Modellen met voorwielaandrijving
In de lengterichting voor de as De motor, de eindaandrijving en de versnellingsbak zijn achter elkaar opgesteld
  • Een hoge belasting van de aangedreven wielen, waarmee de tractie en de grip op het wegdek wordt verbeterd, in het bijzonder op gladde ondergronden.
  • Verhoogde passieve veiligheid dankzij de verbeterde kreukelzone.
  • Hoge stuurweerstand.
  • Onderstuur.
  • Weinig off-road wendbaarheid.
  • Een niet-optimale remkrachtverdeling.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2;
Renault 12, 18;
Alfa Romeo Arna.
In de lengterichting achter de as
  • Uitstekende off-road wendbaarheid dankzij de korte overhang aan de voorzijde.
  • De lange wielbasis verzekert een heel soepel rijgedrag.
  • Ontoereikende belasting van het voorste gedeelte van de wagen, hetgeen een nadelige invloed heeft op de tractie van de wagen.
  • Beperkte binnenruimte.
  • Lage efficiëntie van het motorkoelsysteem.
Citroën DS;
Renault 4, 5.
In de lengterichting boven de as De motor is gemonteerd boven de versnellingsbak of ernaast
  • Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is uitstekend.
  • Een optimale gewichtsverdeling.
  • Gereduceerde efficiëntie van de motor.
  • Complex uitgevoerde aandrijflijn.
Toyota Tercel L10;
Cadillac Eldorado;
Saab 99;
Oldsmobile Toronado.
Overdwars voor de as De motor, de hoofdversnelling en de versnellingsbak zijn achter elkaar opgesteld
  • Compacte opstelling
  • Eenvoudige motorconstructie.
  • Ongelijkmatige slijtage van de assen.
  • Koppelstuur.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5;
Opel Astra J, K;
Škoda Fabia 545.
Overdwars boven de as
  • De versnellingsbak zit in dezelfde behuizing als de motor, hetgeen ruimte onder de motorkap bespaart.
  • Complex ontwerp van de versnellingsbak, hetgeen reparatiewerkzaamheden bemoeilijkt.
Peugeot 104, 204, 304, 205;
Citroën Visa Super;
Rover Mini.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op