ATTESA: beschrijving, kenmerken en werkingsprincipe

ATTESA: beschrijving, kenmerken en werkingsprincipe

ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) is de benaming voor de vierwielaandrijving die in de auto’s van Nissan en Infiniti geïnstalleerd is. In 1987 werd dit systeem geïntroduceerd toen het model Nissan Bluebird U12 op de markt verscheen. Het verbetert de off-road prestatie van de auto en biedt betere tractie op gladde oppervlakken. Het maakt een effectievere benutting van het koppel van de motor mogelijk. Bovendien verhoogt het de dynamische prestaties van het voertuig en zorgt voor betere stabiliteit in de bochten.

Werking

De ATTESA vierwielaandrijving kan zowel permanent als inschakelbaar zijn. In de vroege jaren werden wagens met dwarsmotoren voorzien van een tussenbak met een planetair middendifferentieel. Die werd vergrendeld door een viskeuze koppeling. Afhankelijk van de toestand van het wegdek werd het koppel van de motor over alle vier de wielen verdeeld.

Later werd een inschakelbare AWD gebruikt. Deze heeft geen middendifferentieel. In plaats daarvan is een conische tandwieloverbrenging in de tussenbak verbonden met een extra as van het voordifferentieel. Met dit tandwiel wordt het koppel continu op de cardanas overgebracht. Een viskeuze koppeling, bestuurd door de boordcomputer, verbindt de cardanas verbonden met het eindaandrijving van de achteras.

Voor voertuigen met een in de lengterichting geplaatste motor is een complexer systeem van toepassing. Een meervoudige plaatkoppeling met een pomp is aangebracht in de tussenbak. Bij ontkoppeling wordt 100% van het koppel van de motor uitsluitend op de achteras overgebracht.

Bijzonderheden

Naam Type aandrijving Speciale kenmerken Vanaf productiejaar Modellen met dit systeem
ATTESA Fulltime Een viskeuze koppeling vergrendelt het middendifferentieel met beperkte slip tussen de assen. 1987 Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10.
Instelbaar Wanneer de voorste as slipt, wordt de achteras ingeschakeld door een viskeuze koppeling en kan deze tot 50% van het koppel van de motor ontvangen. 2000 Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12.
ATTESA E-TS Instelbaar Er wordt een meervoudige plaatkoppeling gebruikt als middendifferentieel. Zo kan tot 50% van het koppel op de vooras worden overgebracht. Sommige uitvoeringen zijn voorzien van een handmatige volledige koppelingsvergrendeling met een knop. In deze modus zal het koppel evenredig over de voor- en achteras worden verdeeld. 1989 Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50.
ATTESA E-TS Pro   Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde units als in de ATTESA E-TS. Verschil is dat er een actief sperdifferentieel achter wordt gebruikt, waarmee het koppel over de wielen wordt verdeeld. 1995 Nissan Skyline R33, R34.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op