CVT staat voor continu variabele transmissie. Het is een soort automatische transmissie. Ze zorgt voor een vlotte afstelling van de overbrengingsverhouding, en heeft geen vaste positie. Ze coördineert automatisch het toerental van de krukas met de motorbelasting. De transmissie werd ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf DAF, en werd oorspronkelijk Variomatic genoemd.
Vandaag worden er verschillende varianten van CVT geïnstalleerd in auto’s van Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel en andere automerken. Continu variabele transmissies hebben bij de meeste fabrikanten hun eigen namen.
De populairste varianten:- Autotronic (Mercedes-Benz);
- Lineartronic (Subaru);
- Durashift CVT en Ecotronic (Ford);
- Multimatic (Honda);
- Multidrive (Toyota);
- Xtronic en Hyper (Nissan);
- Multitronic (Audi).
- V-riem;
- ringvormig;
- ketting.
Werkingsprincipe variaties
De meest verspreide variatie in moderne wagens is deze met een V-riem, waarvan het werkingsprincipe gebaseerd is op het wijzigen van de werkdiameter van de elementen. In de constructie van V-riem varianten maakt men gebruik van kegelvormige riemschijven, bestaande uit 2 onderdelen. De afstand tussen de kegels van elke riemschijf en de diameter wordt automatisch aangepast met behulp van een servomechanisme, en hangt af van het toerental van de motor en de snelheid van de wagen. Voor de overbrenging van het aandrijfkoppel tussen 2 riemschijven, maakt men gebruik van een V-riem. In varianten met een ketting wordt er in plaats van riemen een brede bladketting.
De ringvormige varianten hebben een meer ingewikkelde constructie, en worden vandaag zelden gebruikt.
De voordelen van CVT installatie
Reageren