Common Rail is een systeem voor brandstoftoevoer waarmee moderne dieselvoertuigen worden uitgerust. Kenmerkend is het feit dat er een common rail voor alle brandstofinjectoren wordt gebruikt, die als een accumulator fungeert waarbij de brandstof onder een hoge druk (tot 300 mPa) is opgeslagen. De brandstof wordt door middel van een hogedrukpomp naar de rail toegevoerd. Vervolgens gaat het naar de injectoren en wordt het direct in de cilinders van de motor gespoten. Het moment van injectie, de brandstofdosering en aantal inspuitingen per cyclus wordt via de ECU gereguleerd.
Vanaf 1997 wordt het Common Rail-systeem ingezet voor personenwagens. Vandaag de dag beschikt het merendeel van de dieselmotoren van personen- en bedrijfswagens over een dergelijk systeem.
De motoren die voorzien zijn van het Common Rail-systeem
Automerk | Motor merknaam | Type motor |
Nissan, Dacia, Renault | dCi | K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X |
Mercedes-Benz | CDI | OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629 |
d | OM654, OM656 | |
Opel, Vauxhall | CRI, CRI BiTurbo | X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH |
CDTi | Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH | |
BiTurbo CDTI | A20DTR, B20DTR | |
Hyundai, KIA | CRDi | J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA |
Land Rover | ED4 | 204DTD |
TD4 | 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47 | |
TDV8 | 448DT, 368DT | |
TD6 | 276DT | |
TDV6 | 306DT | |
SDV6 | 30DDTX | |
SDV8 | 448DT | |
SD4 | 224DT | |
Citroën, Peugeot, DS, Volvo | HDI, HDi | DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD |
BlueHDi, e-HDi | RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4 | |
Fiat, Alfa Romeo, Lancia | JTD | 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000 |
JTDm | 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000 | |
MultiJet | 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000 | |
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat | TDI | CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA |
BiTDi | CDCA, CNEA, CSHA | |
Isuzu | DDi iTEQ | 4JJ1 |
Chevrolet, Daewoo | VCDi | Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1 |
Honda | i-DTEC | N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4 |
i-CTDi | N22A1, N22A3 | |
CTDI | N22A2 | |
Mazda | MZR-CD | RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642 |
Skyactiv-D | S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS | |
D | SHY1 | |
CiTD | RF5C | |
DI Turbo | Y601 | |
Mitsubishi | DI-D | 4N13, 4N14, 4N15 |
SsangYong | XDi | D20DT, D27DT |
eXDI | D20DTF | |
XVT | D27DTP | |
Volvo | Drive-E | D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T |
D2 | D5204T7, D4162T | |
D3 | D5204T5 | |
D4 | D4204T5, D5204T | |
D5 | D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9 | |
Chrysler, Jeep | CRD | ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL |
BMW, MINI | d | N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A |
SD, D | N47C20A | |
Ford | TDCi | F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA |
Duratorq-TDCi | DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4 | |
Saab | TiD | Z19DT, Z19DTH, D223L |
TTiD | A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR | |
Toyota | D-4D | 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV |
D-CAT | 2AD-FHV | |
Porsche | Diesel | M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC |
Infinity | d | V9X, OM651 |
Subaru | D | EE20Z |
De belangrijkste onderdelen van het Common Rail-systeem
Item Nr. | Naam | Functie |
1 | Lage druk brandstofpomp | Deze bevindt zich in de brandstoftank. Voorziet de hogedrukpomp van brandstof. |
2 | Brandstoffilter | Deze filtert het vuil en diverse onzuiverheden uit de brandstof en zorgt ervoor dat de pomp en de injectoren niet verslijten. |
3 | Hogedruk brandstofpomp | Deze levert brandstof onder druk aan de brandstofrail. |
4 | Brandstof doseerklep | Deze past de hoeveelheid brandstof aan waarmee de hogedruk brandstofpomp wordt gevoed. |
5 | Brandstof druksensor | Deze meet de druk in de brandstofrail en zendt een bijbehorend signaal naar de ECU. |
6 | Brandstofrail | Deze bevat brandstof onder hoge druk. |
7 | Brandstofdruk regelklep | Hiermee wordt de overdruk in de brandstofrail verminderd. Met deze klep wordt het teveel aan brandstof teruggevoerd naar de brandstoftank. Hij wordt aangestuurd door de ECU. |
8 | Injectoren | Deze doseert en spuit brandstof in de verbrandingskamers. |
De voor- en nadelen van de Common Rail-motoren
Voordelen | Nadelen |
? Brandstofzuinigheid | ? Uitermate gevoelig voor de kwaliteit van de brandstof |
? Milieuvriendelijkheid | ? De injectoren zijn gevoelig voor verontreinigingen |
? Geluidsarme werking | ? Dure en complexe reparatie |
? Hoog koppel | ? De brandstoffilters zijn vaker aan vervanging toe |
? De output van het hoge vermogen |
Reageren