Wat is een AT-versnellingsbak? De definitie, soorten, kenmerken en werkingswijze

Wat is een AT-versnellingsbak? De definitie, soorten, kenmerken en werkingswijze

AT staat voor automatische transmissie. Het is een systeem die zelf de versnellingen wisselt op basis van verschillende parameters, waarvan de voornaamste de snelheid van de wagen. Een van de voornaamste voordelen van AT is de comfortabele wegligging van de wagen. De automatische transmissie zorgt voor vlot schakelen tussen versnellingen, wat bereikt wordt door de koppelomvormer. De functie van deze laatste bestaat uit de overdracht van het aandrijfkoppel van de vermogenseenheid naar de manuele versnellingsbak, een van de elementen van AT.

 De populairste automatische transmissies zijn: 
  • ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar     XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph);
  • GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3);
  • Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango);
  • Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra);
  • Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser);
  • Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
  • Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y);
  • Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).

Een kenmerk van AT met de klassieke automatische versnellingsbak is dat het aandrijfkoppel overgedragen wordt van de motor naar de rijwielen via werkvloeistof. Een van de voornaamste nadelen van een dergelijke transmissie is het hoge brandstofverbruik.

De set planetaire tandwielen
 Het functionele element van dit type transmissie is de set planetaire tandwielen, die het volgende omvatten: 
  • zonnewiel;
  • satellietwiel;
  • 2 of meer planeetwielen;
  • planeetwieldrager.

Alle planeetwielen draaien rond hun assen. Dit wordt bereikt doordat de tandwielen verbonden zijn met de planeetwieldrager.

Het gebruik van 2 of meer sets planeetwielen in verschillende combinaties in het AT-systeem, zorgt voor een stijging in het aantal versnellingen. Het schakelen gebeurt in moderne voertuigen door een computer. Op deze manier worden er optimale omstandigheden gecreëerd voor de werking van de motor, wat de mogelijkheid tot overbelasting minimaliseert.

Moderne uitvoeringen met automatische transmissie worden niet uitgerust met een koppelingspedaal. De schakelpook van de klassieke automatische versnellingsbak heeft standaard de volgende posities: vooruit rijden, neutraal, achteruit rijden en parkeren.

[Totaal: 0   Average: 0/5]