G-Tronic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

G-Tronic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

G-Tronic bestaat uit een reeks automatische transmissies die met de hand kunnen worden bediend en waarmee zowel voertuigen van Mercedes-Benz als van SsangYong kunnen zijn uitgerust. In 1981 is de eerste G-Tronic geïntroduceerd met een viertraps automatische versnellingsbak. Vandaag de dag maakt de producent een G-Tronic transmissie van 9 versnellingen. Het betreft uitsluitend in eigen beheer ontwikkelde versnellingsbakken van Daimler AG. Kenmerkend voor deze versnellingsbakken zijn hun bedrijfszekerheid, uitstekende prestaties en de mogelijkheid om hoge koppels over te brengen.

De werking van G-Tronic

G-Tronic berust op de klassieke automatische transmissie die is voorzien van een hydraulische koppelomvormer en een elektronische besturing. Sinds de negentiger jaren is deze voorzien van een blokkering van de koppelomvormer. In eerste instantie kon de chauffeur hiermee kiezen voor de hoogste versnelling (het is mogelijk om een of meer hogere versnellingen uit te schakelen). In een later stadium kon een geheel handgeschakelde modus worden toegepast op alle daaropvolgende generaties automatische versnellingsbakken.

Over het algemeen beschikken deze transmissies over meerdere automatische bedieningsstanden, onder andere Sport, Comfort, Eco. Door middel van een knop, een speciale schakelaar of een keuzeknop op de middenconsole selecteert de chauffeur de door hem gewenste modus. Voor het overschakelen naar de handmatige stand zet men de versnellingspook in de positie “D” en schuift men deze daarna naar links, naar de positie “-“. Dit blokkeert de op dat moment ingeschakelde versnelling. Aansluitend kan men naar een hogere of lagere versnelling schakelen met behulp van een tikje in de richting van de “+” of de “-“. Daarnaast kan er ook nog met de hand geschakeld worden door middel van een peddelschakelaar ( indien de auto hiermee is uitgerust).

Vaak voorkomende G-Tronic transmissies

Transmissie soortTransmissie indexAantal versnellingenMax. motorinhoud in LMax. motorkoppel in NmProductie vanafSoort voertuigMercedes-Benz modellenSsangYong modellen
4G-Tronic722.3 (W4A040)46.05701981AchterwielaandrijvingS-Klasse W126; E-Klasse W123; S-Klasse  W140; SL R107; E-Klasse W124; SL R129
4G-Tronic722.4 (W4A020)43.02501981AchterwielaandrijvingS-Klasse W126; E-Klasse W123; C-Klasse W202; E-Klasse W124
5G-Tronic722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)53.5; 4.3; 6350; 420; 5801996Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingC-Klasse W202; S-Klasse W221; C-Klasse W204; E-Klasse W211; C-Klasse W203; E-Klasse W212; M-Klasse W163; S-Klasse W140; S-Klasse W220
Rodius AJ; Rexton Y200
5G-Tronic722.7 (W5A180)51.92051998VoorwielaandrijvingVaneo W414; A-Klasse W168
7G-Tronic722.9 (W7X550, W7A700, W7B700, )73.5; 5.5; 6.3550; 700; 8502003Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingC-Klasse W204; S-Klasse W221; E-Klasse W211; S-Klasse W220; M-Klasse W164; C-Klasse W205; E-Klasse W212; M-Klasse W166Chairman W
9G-Tronic725.0 (NAG3)96.710002013Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingC-Klasse W205; GLE W166; S-Klasse W222; E-Klasse W213; GLS X166; CLS W218

Vaak voorkomende defecten aan de G-Tronic transmissies

DefectenTransmissies
Verstoppingen in de oliekoeler van de versnellingsbak leiden tot het oververhitten van de transmissie.722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040)
Er gaat een veer van het koppelingssysteem van de achteruitversnelling stuk.722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020)
De klep van de vacuümmodulator gaat dikwijls kapot.722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040)
De bus die tussen de overbrengingsassen zit, is niet sterk genoeg en gaat vaak kapot.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
De solenoïden van het kleplichaam raken verstopt met slijtresten afkomstig van de koppelingen.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
De magneetklep van de koppelomvormer vergrendeling gaat vroegtijdig kapot.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
Vaak gaat een printplaat van de behuizing van de klep kapot.722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700)
Beschadigingen aan een van de koppelingstrommels.722.7 (W5A180)
De trillingen als gevolg van een sportieve rijstijl veroorzaken ernstige beschadigingen aan de behuizing van de versnellingsbak.722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70)
De transmissie functioneert niet goed doordat de transmissievloeistof vervuild is en de niet tijdige verversing ervan.725.0 (NAG3)
    AUTODOC CLUB
    Uw account is uw persoonlijke assistent

    Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op