De TD4, TDV6, TDV8 serie bestaat uit dieselmotoren waarmee de modellen van Land Rover zijn uitgevoerd. Het is een lijn met turbogeladen motoren. Zij zijn meestal voorzien van het Common Rail systeem voor directe injectie. Maar er zijn ook uitvoeringen met diverse systemen voor brandstoftoevoer: met directe brandstofinjectie en een distributieve hogedrukpomp die geen Common Rail heeft of waarbij de brandstof in een wervelkamer wordt ingespoten. Dergelijke motoren zijn een gezamenlijke ontwikkeling van andere automerken waaronder PSA Peugeot, Citroën, de Ford Motor Company en BMW. Een groot aantal uitvoeringen beschikt over een dubbele turbo, waarmee een maximaal rendement en prestatievermogen van de motoren wordt bereikt en die eveneens uitmuntende tractie-eigenschappen heeft.
De veelvoorkomende TD4-, TDV6- en TDV8-motoren
Motor model | Index | Inhoud in L | Aantal en positie van de cilinders | Aantal kleppen | Vermogen in pk | Max. koppel, Nm | Toegepast in de modellen |
TD4 | 204D3 (M47TUD20) | 2.0 | 4, in lijn | 16 | 116‒150 | 280‒330 | Land Rover Freelander |
224DT(DW12BTED4) | 2.2 | 4, in lijn | 16 | 122–200 | 360‒450 | Land Rover Discovery Sport; Land Rover Freelander; Range Rover Evoque | |
ZSD-424 | 2.4 | 4, in lijn | 16 | 122 | 360 | Land Rover Defender | |
TDV6 | 306DT, 30DDTX | 3.0 | V6 | 24 | 211‒306 | 520‒700 | Range Rover Sport; Land Rover Discovery; Range Rover |
276DT | 2.7 | V6 | 24 | 190 | 440 | Land Rover Discovery; Range Rover | |
TDV8 | 448DT | 4.4 | V8 | 32 | 313‒339 | 700‒740 | Range Rover |
368DT | 3.6 | V8 | 32 | 271‒272 | 630‒640 | Land Rover Range Rover; Range Rover Sport |
Algemene defecten van de TD4, TDV6 en TDV8 motoren
Defecten | Motoren |
Instabiele wervelkleppen. Als gevolg van een onjuiste bevestiging kunnen ze losraken en de zuigers en een turbine beschadigen. | 204D3 |
De poelie van de krukas kan redelijk snel kapot gaan. | 204D3 |
De demontage van de injectoren is complex en omslachtig. Meestal moeten ze worden uitgeboord. | 224DT, DW12BTED4 |
De brandstofpomp in de rail raakt snel versleten als gevolg van de verontreinigingen in de dieselbrandstof. De slijtresten ervan verstoppen de injectoren. | ZSD-424, 306DT, 30DDTX, 276DT |
Vanaf 200.000 km is er een klopgeluid onder de motorkap hoorbaar, dat ontstaat door beschadiging van de uiteinden van de drijfstang. | ZSD-424 |
Als gevolg van een gebrekkig ontwerp van de krukassensor stopt de motor of kan deze niet worden gestart. | 306DT, 30DDTX |
Het voortijdig defect raken van het krukaslager vanwege de niet goede constructie. | 306DT, 30DDTX, 276DT |
De turbo werkt niet goed meer vanwege een defecte aandrijving. | 276DT |
De kunststof componenten van het inlaatspruitstuk barsten, alsmede de luchtpijpen. | 448DT |
De kapotte behuizing van de thermostaat leidt tot oververhitting van de motor. | 368DT |
Door het weglekken van olie uit de turbolader krijgt de motor bijna geen olie meer. | 368DT |
Reageren