TD4, TDV6, TDV8: Land Rover dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

TD4, TDV6, TDV8: Land Rover dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

De TD4, TDV6, TDV8 serie bestaat uit dieselmotoren waarmee de modellen van Land Rover zijn uitgevoerd. Het is een lijn met turbogeladen motoren. Zij zijn meestal voorzien van het Common Rail systeem voor directe injectie. Maar er zijn ook uitvoeringen met diverse systemen voor brandstoftoevoer: met directe brandstofinjectie en een distributieve hogedrukpomp die geen Common Rail heeft of waarbij de brandstof in een wervelkamer wordt ingespoten. Dergelijke motoren zijn een gezamenlijke ontwikkeling van andere automerken waaronder PSA Peugeot, Citroën, de Ford Motor Company en BMW. Een groot aantal uitvoeringen beschikt over een dubbele turbo, waarmee een maximaal rendement en prestatievermogen van de motoren wordt bereikt en die eveneens uitmuntende tractie-eigenschappen heeft.

De veelvoorkomende TD4-, TDV6- en TDV8-motoren

Motor model Index Inhoud in L Aantal en positie van de cilinders Aantal kleppen Vermogen in pk Max. koppel, Nm Toegepast in de modellen
TD4 204D3 (M47TUD20) 2.0 4, in lijn 16 116‒150 280‒330 Land Rover Freelander
224DT(DW12BTED4) 2.2 4, in lijn 16 122–200 360‒450 Land Rover Discovery Sport; Land Rover Freelander; Range Rover Evoque
ZSD-424 2.4 4, in lijn 16 122 360 Land Rover Defender
TDV6 306DT, 30DDTX 3.0 V6 24 211‒306 520‒700 Range Rover Sport; Land Rover Discovery; Range Rover
276DT 2.7 V6 24 190 440 Land Rover Discovery; Range Rover
TDV8 448DT 4.4 V8 32 313‒339 700‒740 Range Rover
368DT 3.6 V8 32 271‒272 630‒640 Land Rover Range Rover; Range Rover Sport

Algemene defecten van de TD4, TDV6 en TDV8 motoren

DefectenMotoren
Instabiele wervelkleppen. Als gevolg van een onjuiste bevestiging kunnen ze losraken en de zuigers en een turbine beschadigen.204D3
De poelie van de krukas kan redelijk snel kapot gaan.204D3
De demontage van de injectoren is complex en omslachtig. Meestal moeten ze worden uitgeboord.224DT, DW12BTED4
De brandstofpomp in de rail raakt snel versleten als gevolg van de verontreinigingen in de dieselbrandstof. De slijtresten ervan verstoppen de injectoren.ZSD-424,  306DT, 30DDTX, 276DT
Vanaf 200.000 km is er een klopgeluid onder de motorkap hoorbaar, dat ontstaat door beschadiging van de uiteinden van de drijfstang.ZSD-424
Als gevolg van een gebrekkig ontwerp van de krukassensor stopt de motor of kan deze niet worden gestart.306DT, 30DDTX
Het voortijdig defect raken van het krukaslager vanwege de niet goede constructie.306DT, 30DDTX, 276DT
De turbo werkt niet goed meer vanwege een defecte aandrijving.276DT
De kunststof componenten van het inlaatspruitstuk barsten, alsmede de luchtpijpen.448DT
De kapotte behuizing van de thermostaat leidt tot oververhitting van de motor.368DT
Door het weglekken van olie uit de turbolader krijgt de motor bijna geen olie meer.368DT
[Totaal: 0   Average: 0/5]