CDI motoren: werkingseigenschappen

CDI motoren: werkingseigenschappen

De CDI motoren zijn dieselmotoren voorzien van een Common Rail directe injectiesysteem, waarmee diverse modellen van Mercedes-Benz zijn uitgerust. In 1997 zijn de motoren op de markt gekomen. Ze beschikken over 4, 5, 6 of 8 cilinders. Ze hebben een kettingaandrijving, een turbocompressor en in de meeste gevallen een intercooler. De 2-traps turbolader is aangebracht op moderne uitvoeringen; tevens wordt er een AdBlue-injectiesysteem toegepast – dit systeem zorgt voor een reductie van de schadelijke uitstoot van de uitlaatgassen.

De CDI-motoren hebben een betrekkelijk laag brandstofverbruik, zij zijn milieuvriendelijk, leveren een hoger vermogen en koppel. Bekende producenten, waaronder Bosch en Delphi, leveren de injectiesystemen voor deze motoren.

De veelvoorkomende CDI-motoren

Index Aantal en opstelling cilinders Aantal kleppen Inhoud in L Vermogen in pk Koppel, Nm Bouw jaar Mercedes-Benz modellen
OM612 5, in lijn 20 2.7 156–170 330–400 1999–2007 C-Klasse W203; CLK-Klasse C209; E-Klasse W210; ML-Klasse W163; G-Klasse W463; Sprinter W901
ОМ 651 4, in lijn 16 1.8 en 2.2  109‒204 250–500 2008 tot heden A-Klasse W176; CLS-Klasse W218; S-Klasse W222; SLK-Klasse R172; GLA-Klasse X156; M-Klasse W166; Sprinter W906; V-Klasse W639; E-Klasse W212; C-Klasse W204; C-Klasse W205; B-Klasse W246
ОМ656 6, in lijn 24 3.0 286–340 600‒700 2017 tot heden CLS-Klasse C257; S-Klasse W222; E-Klasse W213; G-Klasse W463
ОМ642 V6 24 3.0 184–265 400–620 2005 tot heden C-Klasse W204; CLS-Klasse W219; E-Klasse W211; E-Klasse W213; CLK-Klasse C209; CLS-Klasse W218; E-Klasse W212; R-Klasse W251; S-Klasse W222; GL-Klasse X164; GLC-Klasse X253; ML-Klasse W166; Sprinter W906; V-Klasse W639; GLK-Klasse X204; G-Klasse W463; S-Klasse W221
ОМ629 V8 32 4.0  306–320  700–730 2005–2010 E-Klasse W211; GL-Klasse X164; S-Klasse W221; ML-Klasse W164
OM640 4, in lijn 16 2.0 82–140 180–300 2004–2012 A-Klasse W169; B-Klasse W245
ОМ646 4, in lijn 16 2.2 102–170 235–400 2002–2010 C-Klasse W203; C-Klasse W204; CLK-Klasse C209; E-Klasse W211; Sprinter W906; V-Klasse W639
ОМ647 5, in lijn 20 2.7 177 400 2002–2005 E-Klasse W211
ОМ613 6, in lijn 24 3.2 197 470 1999–2013 E-Klasse W210; S-Klasse W220
ОМ628 V8 32 4.0 250–260 560 1999–2005 E-Klasse W211; G-Klasse W463; S-Klasse W220; ML-Klasse W163
OM654 4, in lijn 16 2.0 150–245 360‒500 2016 tot heden C-Klasse W205; E-Klasse W213

Algemene defecten aan de CDI-motoren

DefectenMotoren
Vroegtijdige slijtage van de nokkenassen, die afhangt van de motorconstructie.OM612.
Vaak doorbranden van elektrische bedrading waarmee brandstofinjectoren en een druksensor worden voorzien van stroom.OM612, ОМ647.
Het doorbranden van vuurbestendige ringen onder de injectoren, waardoor er slib op gevormd wordt.OM612, ОМ647, ОМ613.
Vroegtijdig uitvallen van piëzo-injectoren.OM651.
Onjuiste uitlijning van de lagers van de krukas kan het gevolg zijn van defecten aan de oliepomp.OM651.
Het inlaatspruitstuk kan barsten en de luchtdichtheid verliezen omdat het van kunststof is gemaakt.OM651.
Lekkage van koelvloeistof treedt vaak op vlakbij de behuizing van de thermostaat en de waterpomp.OM651.
Lekkage van de oliekoeler is veelal het gevolg van een slechte pakking.ОМ642.
Als gevolg van het barsten van het uitlaatspruitstuk en de binnendringing van de slijtageresten in de turbine, valt de laatstgenoemde vroegtijdig uit.ОМ642.
De motor is uiterst kwetsbaar voor oververhit raken, het gevolg is dat er scheurtjes en barsten in de motor ontstaan.ОМ629, ОМ628.
Het morsen van brandstof door injectoren, defect raken van de brandstofpomp.ОМ629, ОМ628.
De EGR-klep is betrekkelijk snel verontreinigd, net als de inlaat gasklep.OM640.
De sensoren voor de positie van de krukas en de nokkenas gaan vaak stuk.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
Het ontstaan van luchtsluizen in het brandstofsysteem door het uitdrogen van de snelsluitingen.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
[Totaal: 0   Average: 0/5]