De CDI motoren zijn dieselmotoren voorzien van een Common Rail directe injectiesysteem, waarmee diverse modellen van Mercedes-Benz zijn uitgerust. In 1997 zijn de motoren op de markt gekomen. Ze beschikken over 4, 5, 6 of 8 cilinders. Ze hebben een kettingaandrijving, een turbocompressor en in de meeste gevallen een intercooler. De 2-traps turbolader is aangebracht op moderne uitvoeringen; tevens wordt er een AdBlue-injectiesysteem toegepast – dit systeem zorgt voor een reductie van de schadelijke uitstoot van de uitlaatgassen.
De CDI-motoren hebben een betrekkelijk laag brandstofverbruik, zij zijn milieuvriendelijk, leveren een hoger vermogen en koppel. Bekende producenten, waaronder Bosch en Delphi, leveren de injectiesystemen voor deze motoren.
De veelvoorkomende CDI-motoren
Index | Aantal en opstelling cilinders | Aantal kleppen | Inhoud in L | Vermogen in pk | Koppel, Nm | Bouw jaar | Mercedes-Benz modellen |
OM612 | 5, in lijn | 20 | 2.7 | 156–170 | 330–400 | 1999–2007 | C-Klasse W203; CLK-Klasse C209; E-Klasse W210; ML-Klasse W163; G-Klasse W463; Sprinter W901 |
ОМ 651 | 4, in lijn | 16 | 1.8 en 2.2 | 109‒204 | 250–500 | 2008 tot heden | A-Klasse W176; CLS-Klasse W218; S-Klasse W222; SLK-Klasse R172; GLA-Klasse X156; M-Klasse W166; Sprinter W906; V-Klasse W639; E-Klasse W212; C-Klasse W204; C-Klasse W205; B-Klasse W246 |
ОМ656 | 6, in lijn | 24 | 3.0 | 286–340 | 600‒700 | 2017 tot heden | CLS-Klasse C257; S-Klasse W222; E-Klasse W213; G-Klasse W463 |
ОМ642 | V6 | 24 | 3.0 | 184–265 | 400–620 | 2005 tot heden | C-Klasse W204; CLS-Klasse W219; E-Klasse W211; E-Klasse W213; CLK-Klasse C209; CLS-Klasse W218; E-Klasse W212; R-Klasse W251; S-Klasse W222; GL-Klasse X164; GLC-Klasse X253; ML-Klasse W166; Sprinter W906; V-Klasse W639; GLK-Klasse X204; G-Klasse W463; S-Klasse W221 |
ОМ629 | V8 | 32 | 4.0 | 306–320 | 700–730 | 2005–2010 | E-Klasse W211; GL-Klasse X164; S-Klasse W221; ML-Klasse W164 |
OM640 | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 82–140 | 180–300 | 2004–2012 | A-Klasse W169; B-Klasse W245 |
ОМ646 | 4, in lijn | 16 | 2.2 | 102–170 | 235–400 | 2002–2010 | C-Klasse W203; C-Klasse W204; CLK-Klasse C209; E-Klasse W211; Sprinter W906; V-Klasse W639 |
ОМ647 | 5, in lijn | 20 | 2.7 | 177 | 400 | 2002–2005 | E-Klasse W211 |
ОМ613 | 6, in lijn | 24 | 3.2 | 197 | 470 | 1999–2013 | E-Klasse W210; S-Klasse W220 |
ОМ628 | V8 | 32 | 4.0 | 250–260 | 560 | 1999–2005 | E-Klasse W211; G-Klasse W463; S-Klasse W220; ML-Klasse W163 |
OM654 | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 150–245 | 360‒500 | 2016 tot heden | C-Klasse W205; E-Klasse W213 |
Algemene defecten aan de CDI-motoren
Defecten | Motoren |
Vroegtijdige slijtage van de nokkenassen, die afhangt van de motorconstructie. | OM612. |
Vaak doorbranden van elektrische bedrading waarmee brandstofinjectoren en een druksensor worden voorzien van stroom. | OM612, ОМ647. |
Het doorbranden van vuurbestendige ringen onder de injectoren, waardoor er slib op gevormd wordt. | OM612, ОМ647, ОМ613. |
Vroegtijdig uitvallen van piëzo-injectoren. | OM651. |
Onjuiste uitlijning van de lagers van de krukas kan het gevolg zijn van defecten aan de oliepomp. | OM651. |
Het inlaatspruitstuk kan barsten en de luchtdichtheid verliezen omdat het van kunststof is gemaakt. | OM651. |
Lekkage van koelvloeistof treedt vaak op vlakbij de behuizing van de thermostaat en de waterpomp. | OM651. |
Lekkage van de oliekoeler is veelal het gevolg van een slechte pakking. | ОМ642. |
Als gevolg van het barsten van het uitlaatspruitstuk en de binnendringing van de slijtageresten in de turbine, valt de laatstgenoemde vroegtijdig uit. | ОМ642. |
De motor is uiterst kwetsbaar voor oververhit raken, het gevolg is dat er scheurtjes en barsten in de motor ontstaan. | ОМ629, ОМ628. |
Het morsen van brandstof door injectoren, defect raken van de brandstofpomp. | ОМ629, ОМ628. |
De EGR-klep is betrekkelijk snel verontreinigd, net als de inlaat gasklep. | OM640. |
De sensoren voor de positie van de krukas en de nokkenas gaan vaak stuk. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Het ontstaan van luchtsluizen in het brandstofsysteem door het uitdrogen van de snelsluitingen. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Reageren