Wat is HDi, e-HDi en BlueHDi? Motorprestatiekenmerken

Wat is HDi, e-HDi en BlueHDi? Motorprestatiekenmerken

De HDi, e-HDi en BlueHDi motoren zijn dieselmotoren voorzien van een turbolader en een Common Rail brandstofinjectiesysteem waarmee modellen van Citroën en Peugeot kunnen zijn uitgerust. In 1998 zijn ze in productie genomen. Tot op heden zijn er vier generaties van deze motoren uitgebracht die beantwoorden aan de Euro III-, Euro IV-, Euro V- en Euro VI-standaarden. Een aantal van deze motoren is samen met de Ford Motor Company ontwikkeld. De motoren zijn onder diverse aanduidingen gebruikt voor modellen van Ford, Land Rover, Jaguar en Suzuki. De krachtigere uitvoeringen van deze motoren hebben doorgaans een turbolader met variabele geometrie of een dubbele turbo. Bij diverse automodellen wordt gebruik gemaakt van door Bosch, Siemens, Delphi en Continental geproduceerde Common Rail brandstofinjectie als systeem voor de brandstoftoevoer.

De BlueHDi-varianten onderscheiden zich van de HDi-versie doordat deze nabehandelingssystemen voor uitlaatgassen heeft. De e-HDi-varianten zijn voorzien van een “Start-Stop”-systeem en een regeneratief remsysteem.

Veel voorkomende HDi-, e-HDi- en BlueHDi-motoren

Motor model Index Aantal en positie van de cilinders Aantal kleppen Inhoud in L Vermogen in pk Max. koppel, Nm Bouwjaar Toegepast in model
HDi DV4TD 4, in lijn 8 1.4 68 150–160 2001–2015 Peugeot 107; Citroën Nemo; Peugeot 206; Peugeot 1007; Citroën C1; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C2; Peugeot 207; Citroën DS3; Peugeot 2008; Peugeot Bipper
DV4TED4 4, in lijn 16 1.4 92 200 2002–2005 Citroën C3
DV6TED4 (9HZ, 9HY) 4, in lijn 16 1.6 109 240 2002 Peugeot 206; Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 307; Citroën C3; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 308; Peugeot 3008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Peugeot 407
DV6ATED4 (9HV, 9HX) 4, in lijn 16 1.6 90 205–215 2003–2010 Peugeot 207; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën Xsara Picasso; Peugeot Partner; Citroën Berlingo
DV6BTED4 4, in lijn 16 1.6 75 175– 185 2005–2015 Peugeot Partner; Citroën Berlingo
DV6CTED (DV6C, DV6CM) 4, in lijn 8 1.6 110‒115 270 2009–2017 Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 308; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 3008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 408; Citroën DS4; Peugeot 4008; Peugeot 508; Citroën DS3; Citroën C4 Aircross; Citroën DS5
DV6DTED (DV6D 4, in lijn 8 1.6 90–92 230 2009–2016 Peugeot 207; Citroën C4 Picasso; Peugeot 2008; Citroën C-Elysee; Peugeot Partner; Citroën C3; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 301; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën C4 Cactus; Citroën Berlingo
DV6ETED (DV6E) 4, in lijn 8 1.6 75 220 2009–2015 Citroën Berlingo; Peugeot Partner
DW10TD (RHY, RHX) 4, in lijn 8 2.0 85–95 160–220 1999–2006 Peugeot 206; Citroën C5; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 306; Citroën Xsara; Peugeot Partner; Citroën Xantia; Peugeot 307; Peugeot 406
DW10ATED (RHZ) 4, in lijn 8 2.0 105–110 245‒255 1998‒2004 Peugeot 307; Citroën Xsara; Peugeot 406; Citroën Xantia; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 806; Citroën Evasion
DW10ATED4 4, in lijn 8 2.0 107‒109 270 2000–2006 Peugeot 806; Peugeot 807; Citroën Evasion; Citroën C8
DW10BTED4 (RHJ, RHR) 4, in lijn 16 2.0 135–140 320–340 2004–2015 Peugeot 3008; Peugeot 307; Citroën C5; Peugeot 807; Citroën DS4; Peugeot 308; Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 5008 Citroën C4 Picasso; Peugeot 508; Peugeot 607; Citroën C4
DW10CTED (DW10C) 4, in lijn 16 2.0 163 240 2009–2015 Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot RCZ; Citroën C5; Peugeot 407; Citroën DS5; Peugeot 508; Citroën DS4; Peugeot 807; Peugeot 3008; Citroën C8; Peugeot 5008
DW10DTED4 (DW10D) 4, in lijn 16 2.0 150 320–340 2009–2015 Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën C4
DW12TED4 (4HX, 4HW) 4, in lijn 16 2.2 128–133 314 2000–2006 Peugeot 406; Citroën C8; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 807
DW12UTED (4HV, 4HU) 4, in lijn 8 2.2 100–120 250– 320 2002–2011 Peugeot Boxer; Citroën Jumper
DW12BTED4 (DW12B, 4HT) 4, in lijn 8 2.2 170 370 2006–2010 Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 807; Citroën C5; Peugeot 607; Citroën C6
DW12MTED4 (4HN) 4, in lijn 16 2.2 156–160 380 2006–2010 Peugeot 4007; Citroën C-Crosser
DW12CTED4 4, in lijn 16 2.2 204 450 2010–2015 Peugeot 508; Citroën C5
DT17TED4 (UHZ) V6 24 2.7 204 440 2004–2010 Peugeot 407; Citroën C6; Peugeot 607; Citroën C5
DT20C V6 24 3.0 241 450 2009–2013 Citroën C6; Peugeot 407; Citroën C5
BlueHDi DV5TED4 4, in lijn 16 1.5 75-130 230–300 2017 Peugeot 308; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Peugeot 508; Citroën Spacetourer; Peugeot 3008; Peugeot Rifter; DS 7 Crossback
DV5RC 4, in lijn 16 1.5 130 300 2017 tot heden Peugeot 308; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën Berlingo; Peugeot 508; DS 7 Crossback; Peugeot Rifter
DV6FCTED (DV6FC) 4, in lijn 8 1.6 120 300 2014 tot heden Citroën C3 Aircross; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 3008; Citroën C4; Peugeot 5008; DS 3; Peugeot Partner; Citroën C4 Picasso; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; DS 4; Citroën Berlingo; DS 5; Peugeot Traveller
DV6DTED 4, in lijn 8 1.6 100 250 2015 tot heden Peugeot 208; Citroën C4 Cactus; Peugeot Traveller; Citroën C3 Picasso; Peugeot 3008; Citroën C3; Peugeot 2008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 301; Citroën C3 Aircross; Elysee; Citroën Berlingo; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; Citroën C4; Citroën C-Peugeot Partner; Peugeot 5008
DW10FCTED4 (DW10FC) 4, in lijn 16 2.0 175– 180 400 2014 tot heden Peugeot 308; Peugeot 3008; DS 4; Citroën Spacetourer; Peugeot 508; Peugeot 5008; DS 7; Citroën C5; Peugeot Traveler; DS 5
DW10FDTED4 (DW10FD) 4, in lijn 16 2.0 150 370 2013 tot heden Peugeot 308; Citroën C4 Grand Picasso; Peugeot 508; Citroën C4; Peugeot 3008; Peugeot 5008; DS 4; Citroën C4 Picasso; Citroën C5.
e-HDi DV6FETED (DV6FE) 4, in lijn 8 1.6 75 230 2015 tot heden Peugeot 208; Peugeot 2008; Citroën C3; Citroën Berlingo; Peugeot Partner

Algemene defecten van de motoren HDi, e-HDi en BlueHDi

DefectenMotoren
De pomp voor de brandstofvoorziening is gevoelig voor luchtsluizen en gaat betrekkelijk kort mee.DV4TD, DW10ATED, DW10ATED4.
De poelie van de krukas gaat tamelijk snel kapot.DV4TD, DW10TD, DW10ATED, DW10ATED4, DW10ATED4.
Er doen zich regelmatig problemen met de intercooler voor.DV4TED4.
Het grove filter van de turbine verstopt snel. Vandaar dat de turbine kwetsbaar is voor vuil. Een niet tijdige olieverversing kan tot uitval van de eenheid leiden.DV6TED4, DV6BTED4.
Als gevolg van lekken in de luchtregelaar wordt het inlaatsysteem verontreinigd met olie.DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4.
Het doorbranden van vuurvaste sluitringen onderaan de injectoren, waardoor er zich slib kan vormen op de putten.DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4, DV6DTED, DV6ETED.
Regelmatig is er sprake van olielekkages in de motor.DV6DTED, DV6ETED.
De druksensor van het differentieel gaat vaak stuk.DV6DTED.
De brandstof reservepomp gaat niet lang mee.DW10TD.
De ketting van de nokkenas raakt makkelijk opgerekt.DW10BTED4, DW10DTED4, DT17TED4.
Een versleten kabelboom in de motorruimte leidt tot een slechte motorwerking.DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4.
Vaak gaan de hydraulische kleppenregelaars stuk en gaan ze kloppen. Deze problemen kunnen verergeren als er olie van matige kwaliteit wordt gebruikt.DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4.
De turbine waarvan de geometrie variabel is, kan vastlopen als gevolg van een slechte kwaliteit van de olie of een olielek.DW12TED4, DW12BTED4.
Defecten aan de turbine.DW12CTED4, DW12BTED4.
De behuizing van de thermostaat barst en de motor raakt oververhit.DT17TED4.
Onjuiste uitlijning van de krukaslagers vanwege een tekort aan olie.DT17TED4.
[Totaal: 0   Average: 0/5]