De XDi is een lijn van turbogeladen dieselmotoren die zijn voorzien van het Common Rail brandstofinjectiesysteem. De motoren zijn gebruikt in de modellen van SsangYong. In 2004 kwamen ze voor het eerst op de markt. Zij beschikken over 4 of 5 cilinders in lijn. Het zijn voornamelijk onder licentie vervaardigde kopieën van Mercedes-Benz motoren, al zijn een aantal motoren door de firma SsangYong Motor zelf ontwikkeld.
Vaak voorkomende XDi-motoren
Code |
Motorinhoud in L |
Aantal cilinders |
Aantal kleppen |
Max. motorvermogen in pk |
Max. motorkoppel in Nm |
Productie vanaf |
Gebruikt in de modellen |
D27DT |
2.7 |
5 |
20 |
161–176 |
340–357 |
2004 |
Rexton/Rexton II; Kyron; Rodius I and II. |
D20DT |
2.0 |
4 |
16 |
141–142 |
310–360 |
2006 |
Actyon I and II; Actyon Sports I and II; Kyron. |
D22DTR |
2.2 |
4 |
16 |
178 |
400 |
2015 |
Rodius II; Korando III. |
D20DTF |
2.0 |
4 |
16 |
149–175 |
360 |
2010 |
Actyon II; Korando III. |
D20DTR |
2.0 |
4 |
16 |
148–155 |
360 |
2012 |
Korando Turismo; Rexton I and II; Stavic. |
Vaak voorkomende defecten aan de XDi-motoren
Defecten | Motoren |
Als gevolg van zijn gevoeligheid voor de brandstofkwaliteit kan de hogedrukbrandstofpomp defect raken. | D27DT. |
De brandstofinjectoren raken al snel verstopt. | D27DT. |
Op de EGR-klep ontstaat snel koolstofafzetting. | D27DT. |
De kleppen voor de aansturing van de boostdruk en de uitlaatgasrecirculatie gaan vroegtijdig stuk. | D20DT. |
De hydraulische spanner van de distributieketting gaat vaak stuk. | D20DT. |
Den
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC;
laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril;
trotse bezitter van een BMW X5 E53
droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.
Reageren