DI-D motoren: werkingseigenschappen

DI-D motoren: werkingseigenschappen

De DI-D-motoren zijn turbodieselmotoren die voorzien zijn van een systeem voor directe brandstofinspuiting. Deze worden toegepast in de modellen van Mitsubishi. In 1999 zijn ze in de derde generatie van de Mitsubishi Pajero SUV’s geïntroduceerd. Vandaag de dag wordt er veel gebruik gemaakt van deze motoren.

De bijzonderheden van de DI-D-motoren

Di-D-motoren zijn in lijn en hebben 4 cilinders. Deze beschikken over een motorblok van gietijzer of aluminium. De cilinderkop is in alle gevallen van aluminium. Al naargelang de versie wordt in het mechanisme voor de kleptiming gebruikgemaakt van een ketting of riem. Begin 2000 werd bij motoren een verdelerpomp ingezet voor de brandstofinspuiting. Deze is later door het effectievere en brandstofzuiniger Common Rail-systeem vervangen.

Vaak voorkomende DI-D motoren

Motorcode Motorinhoud in L Aantal kleppen Max. motorvermogen in pk Max. motorkoppel in Nm Productie vanaf Modellen van Mitsubishi die met deze motor zijn uitgerust
4D56 2.5 8 114 247 2004 L200 IV; Pajero Sport II
16 136 320
16 178 350–400
4М41 3.2 16 165 351 1999 Pajero II, III, IV; L200 IV
16 175–200 382–441
4N13 1.8 16 150 300 2010 Lancer VIII; ASX
4N14 2.2 16 150–177 360–380 2010 ASX; Outlander II and III; Delica D5
4N15 2.4 16 154–181 380–430 2015 Pajero Sport II; L200 V
F9Q 1.9 8 80–120 180–270 2000 Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A
8 110–130 260–300 2005
8 130 300 2008

Vaak voorkomende defecten aan de DI-D motoren

DefectenMotoren
De afdichtingen en pakkingen van de motor raken vaak hun dichtheid kwijt.4D56.
De brandstofinjectoren gaan snel defect, in het bijzonder bij gebruik van brandstof van slechte kwaliteit.4D56; 4N15; 4N14.
De krukaspoelie gaat niet lang mee.4D56. 
De balansasriem gaat vroegtijdig stuk.4D56. 
De cilinderkop barst dikwijls bij een betrekkelijk lage kilometerstand.4D56. 
Als gevolg van een te hoge temperatuur lopen de zuigers schade op.4М41. 
De hogedruk brandstofpomp gaat niet lang mee.4М41. 
De poelie van de krukas is onderhevig aan vroegtijdige slijtage.4М41.
Op de EGR-klep bouwt zich al snel koolstofafzettingen op.4М41; 4N15; 4N14.
De flappen van het inlaatspruitstuk raken verstopt vanwege de vorming van koolstofafzettingen.4N14; 4N15.
De krukaslagers kunnen op een betrekkelijk lage kilometerstand ronddraaien doordat de oliepomp slijt en de druk in het smeersysteem daalt.F9Q. 
De lagedruk brandstofpomp gaat tamelijk vaak stuk.F9Q. 
Verstoppingen van de brandstofdrukregelklep resulteren in defecten aan de motor.F9Q.