De DI-D-motoren zijn turbodieselmotoren die voorzien zijn van een systeem voor directe brandstofinspuiting. Deze worden toegepast in de modellen van Mitsubishi. In 1999 zijn ze in de derde generatie van de Mitsubishi Pajero SUV’s geïntroduceerd. Vandaag de dag wordt er veel gebruik gemaakt van deze motoren.
De bijzonderheden van de DI-D-motoren
Di-D-motoren zijn in lijn en hebben 4 cilinders. Deze beschikken over een motorblok van gietijzer of aluminium. De cilinderkop is in alle gevallen van aluminium. Al naargelang de versie wordt in het mechanisme voor de kleptiming gebruikgemaakt van een ketting of riem. Begin 2000 werd bij motoren een verdelerpomp ingezet voor de brandstofinspuiting. Deze is later door het effectievere en brandstofzuiniger Common Rail-systeem vervangen.
Vaak voorkomende DI-D motoren
Motorcode | Motorinhoud in L | Aantal kleppen | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen van Mitsubishi die met deze motor zijn uitgerust |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
Vaak voorkomende defecten aan de DI-D motoren
Defecten | Motoren |
De afdichtingen en pakkingen van de motor raken vaak hun dichtheid kwijt. | 4D56. |
De brandstofinjectoren gaan snel defect, in het bijzonder bij gebruik van brandstof van slechte kwaliteit. | 4D56; 4N15; 4N14. |
De krukaspoelie gaat niet lang mee. | 4D56. |
De balansasriem gaat vroegtijdig stuk. | 4D56. |
De cilinderkop barst dikwijls bij een betrekkelijk lage kilometerstand. | 4D56. |
Als gevolg van een te hoge temperatuur lopen de zuigers schade op. | 4М41. |
De hogedruk brandstofpomp gaat niet lang mee. | 4М41. |
De poelie van de krukas is onderhevig aan vroegtijdige slijtage. | 4М41. |
Op de EGR-klep bouwt zich al snel koolstofafzettingen op. | 4М41; 4N15; 4N14. |
De flappen van het inlaatspruitstuk raken verstopt vanwege de vorming van koolstofafzettingen. | 4N14; 4N15. |
De krukaslagers kunnen op een betrekkelijk lage kilometerstand ronddraaien doordat de oliepomp slijt en de druk in het smeersysteem daalt. | F9Q. |
De lagedruk brandstofpomp gaat tamelijk vaak stuk. | F9Q. |
Verstoppingen van de brandstofdrukregelklep resulteren in defecten aan de motor. | F9Q. |
Reageren