EGS is een geautomatiseerde 6-versnellingsbak voorzien van een handgeschakelde modus waarmee de modellen van Citroën en Peugeot zijn uitgerust. In 2007 is het geïntroduceerd. Door de speciale firmware is het mogelijk om de versnellingsbak aan te passen aan de specifieke rijstijl. EGS is vrij degelijk. Tot de algemeen voorkomende problemen behoren schokken en stoten bij het schakelen. Meestal kan men dit verhelpen door de versnellingspook opnieuw te bedienen.
De werking van de EGS
De EGS betreft een twee-assige transmissie die is voorzien van een droge eenplaats-koppeling en een elektro-hydraulische besturingsmodule. Er zijn diverse instelmogelijkheden voor zuinig, comfortabel of sportief rijden, die beschikbaar zijn voor de geautomatiseerde modus. De bediening van de transmissie in de handgeschakelde modus gebeurt door middel van de versnellingspook of de schakelpeddels.
De technische bijzonderheden van de EGS
Transmissie code | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Gebruikt in de modellen |
MCP6 | 270 | 1.6 | Voorwielaandrijving | Peugeot 5008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 308; Citroën C3 Picasso; Peugeot 2008; Citroën C4; Peugeot 208; Peugeot 508; Peugeot 3008; Citroën C3 |
Reageren