Driver Shift Control: kenmerken, voordelen & nadelen

Driver Shift Control: kenmerken, voordelen & nadelen

De Driver Shift Control (DSC) is een manuele schakelfunctie waarmee de automatische versnellingsbakken van Pontiac, Chevrolet, Cadillac en Buick uitgerust zijn. Dit maakt een optimaal rijcomfort mogelijk en draagt bij aan een brandstofbesparing. Dankzij dit systeem kan op de motor worden geremd en verbeteren de rijdynamiek en de wendbaarheid van de auto.

De werking van de Driver Shift Control (DSC)

De functie Driver Shift Control (DSC) wordt toegepast in traditionele automatische versnellingsbakken die voorzien zijn van een hydraulische koppelomvormer, planetaire tandwielen en een elektronische besturing. Handbediening wordt mogelijk gemaakt door speciale firmware. De chauffeur wisselt van versnelling met behulp van de versnellingshendel. Voor het overschakelen op handbediening beweegt de bestuurder de hendel van de positie “D” naar rechts (voor linksgestuurde voertuigen) of naar links (voor rechtsgestuurde voertuigen) en dan naar de stand “+” of “-” om naar een hogere of lagere versnelling over te schakelen.

Vaak voorkomende transmissies met de functie Driver Shift Control (DSC)

Transmissie codeProducentAantal versnellingenMax. motorkoppel in NmMax. motorinhoud in LSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de modellen
4T65EGM43803.8Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving1996Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville
4L65EGM45156.2Achterwielaandrijving2001Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette
5L50EGM54504.6Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2000Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR
5L40EGM53603.6Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving1999Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS
6L80GM68006.2Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2006Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR
8L90GM810006.2Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2015Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet  Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V

Vaak voorkomende defecten aan de transmissies met de Driver Shift Control (DSC)

DefectenTransmissies
De wrijvingsplaten van de koppelomvormer gaan niet lang mee4L65E
De leidingen en solenoïden van de hydraulische klepbehuizing raken door verontreinigde olie verstopt.4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E
Het koppelingsplaten zijn vroegtijdig versleten.4L65E; 4Т65Е
De remband van de transmissie rekt uit als gevolg van frequent rijden met een hoge snelheid.4L65E
De scheidingsplaat van de hydraulische klepbehuizing is na verloop van tijd versleten.4L65E
De transmissiepomp valt vaak uit. Deze is geneigd te klemmen bij hoge toerentallen.5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E
De lagers kunnen snel beschadigd raken.4Т65Е
De gegoten rubberen zuigers gaan als gevolg van oververhitting smelten.5L40E
Het koppelingsplaten verbranden snel in geval van een te lage oliedruk.5L50E
De naaf en de bussen van de hydraulische koppelomvormer gaan gauw stuk.6L80
Als gevolg van het verschuiven van de afdichtringen gaat de overbrengingspomp lekken.6L80