De Driver Shift Control (DSC) is een manuele schakelfunctie waarmee de automatische versnellingsbakken van Pontiac, Chevrolet, Cadillac en Buick uitgerust zijn. Dit maakt een optimaal rijcomfort mogelijk en draagt bij aan een brandstofbesparing. Dankzij dit systeem kan op de motor worden geremd en verbeteren de rijdynamiek en de wendbaarheid van de auto.
De werking van de Driver Shift Control (DSC)
De functie Driver Shift Control (DSC) wordt toegepast in traditionele automatische versnellingsbakken die voorzien zijn van een hydraulische koppelomvormer, planetaire tandwielen en een elektronische besturing. Handbediening wordt mogelijk gemaakt door speciale firmware. De chauffeur wisselt van versnelling met behulp van de versnellingshendel. Voor het overschakelen op handbediening beweegt de bestuurder de hendel van de positie “D” naar rechts (voor linksgestuurde voertuigen) of naar links (voor rechtsgestuurde voertuigen) en dan naar de stand “+” of “-” om naar een hogere of lagere versnelling over te schakelen.
Vaak voorkomende transmissies met de functie Driver Shift Control (DSC)
Transmissie code | Producent | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
4T65E | GM | 4 | 380 | 3.8 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 1996 | Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville |
4L65E | GM | 4 | 515 | 6.2 | Achterwielaandrijving | 2001 | Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette |
5L50E | GM | 5 | 450 | 4.6 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2000 | Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR |
5L40E | GM | 5 | 360 | 3.6 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 1999 | Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS |
6L80 | GM | 6 | 800 | 6.2 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2006 | Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR |
8L90 | GM | 8 | 1000 | 6.2 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2015 | Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V |
Vaak voorkomende defecten aan de transmissies met de Driver Shift Control (DSC)
Defecten | Transmissies |
De wrijvingsplaten van de koppelomvormer gaan niet lang mee | 4L65E |
De leidingen en solenoïden van de hydraulische klepbehuizing raken door verontreinigde olie verstopt. | 4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E |
Het koppelingsplaten zijn vroegtijdig versleten. | 4L65E; 4Т65Е |
De remband van de transmissie rekt uit als gevolg van frequent rijden met een hoge snelheid. | 4L65E |
De scheidingsplaat van de hydraulische klepbehuizing is na verloop van tijd versleten. | 4L65E |
De transmissiepomp valt vaak uit. Deze is geneigd te klemmen bij hoge toerentallen. | 5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E |
De lagers kunnen snel beschadigd raken. | 4Т65Е |
De gegoten rubberen zuigers gaan als gevolg van oververhitting smelten. | 5L40E |
Het koppelingsplaten verbranden snel in geval van een te lage oliedruk. | 5L50E |
De naaf en de bussen van de hydraulische koppelomvormer gaan gauw stuk. | 6L80 |
Als gevolg van het verschuiven van de afdichtringen gaat de overbrengingspomp lekken. | 6L80 |
Reageren