De SensoDrive is een automatische handgeschakelde 5-versnellingsbak waarmee bepaalde modellen van Citroën en Peugeot tussen 2002 en 2009 zijn uitgerust. Deze voegt de functies van een geautomatiseerde en een handgeschakelde versnellingsbak samen. In normale condities wordt de verhouding tussen de versnellingen automatisch aangepast aan de toestand van het wegdek. Dankzij de optie om op de handgeschakelde modus over te schakelen, kan de chauffeur het koppel van de motor in specifieke situaties beter onder controle houden.
De werking van de SensoDrive
De SensoDrive berust op een gewone handmatig bediende versnellingsbak waarbij op twee assen tandwielen zijn aangebracht. De mechanismen voor de koppeling en de tandwieloverbrenging worden daarentegen elektronisch aangestuurd door een besturingseenheid. Zodra deze unit een signaal geeft, schakelt de ene actuator de koppeling uit en de tweede schakelt de synchromesh in om de corresponderende versnelling te activeren. In de handbediende modus krijgt de besturing gegevens over de door de chauffeur geselecteerde versnelling, waarna deze een bijbehorend signaal naar de aandrijvingen geeft. Voor het schakelen zet de bestuurder de versnellingshendel op de middenconsole in de stand “+” of “-“, of maakt hij gebruik van de schakelhendels die zich achter het stuurwiel bevinden.
De technische specificaties van de SensoDrive-transmissies
Transmissie code | Producent | Max. motorinhoud in L | Max. koppel in Nm | Soort aandrijving | Gebruikt in de modellen |
MAP | PSA Peugeot Citroën | 1.6 | 150 | Voorwielaandrijving | Citroën C3; Citroën C2; Citroën C4 |
Vaak voorkomende defecten aan de SensoDrive transmissies
- De actuatoren gaan snel stuk.
- De koppeling gaat niet lang mee.
- De regeleenheid van de versnellingsbak functioneert soms niet goed.
Reageren