De TAPshift (Touch Activated Power) is een handbediende schakelfunctie die wordt gebruikt voor automatische versnellingsbakken. Deze wordt toegepast in auto’s van de General Motors Group. Bijvoorbeeld op de modellen Saturnus, Pontiac, Cadillac en Chevrolet.
De werking van de TAPshift
De TAPshift is beschikbaar voor de elektronisch gereguleerde Hydramatica-transmissies. Met behulp van schakelpeddels met de aanduidingen “+” en “-” kan op de handbediening worden geschakeld. Om dit te realiseren moet de versnellingspook in de positie DSC worden geplaatst.
Vaak voorkomende TAPshift transmissies
Transmissie code | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
6L90 | 6 | 900 | 6.5 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2006 | Chevrolet Silverado; Chevrolet Camaro; Cadillac CTS-V |
6L80 | 6 | 800 | 6.2 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2006 | Chevrolet Corvette; Chevrolet Tahoe; Chevrolet Camaro; Cadillac Escalade; Chevrolet Silverado; Holden VF Commodore; Cadillac XLR |
6L50 | 6 | 500 | 5.3 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2006 | Cadillac CTS; Holden Statesman; Cadillac SRX; Chevrolet Caprice; Cadillac SLS; Chevrolet Colorado; Cadillac STS; Holden Commodore |
6Т40 | 6 | 250 | 2.5 | VoorwielaandrijvingVierwielaandrijving | 2007 | Chevrolet Malibu; Chevrolet Equinox |
8L90 | 8 | 1000 | 6.5 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2015 | Chevrolet Corvette; Cadillac ATS-V; Chevrolet Silverado; Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Camaro; Cadillac CTS-V |
Vaak voorkomende defecten aan de TAPshift transmissies
Defecten | Transmissies |
De bussen en afdichtingen gaan tamelijk snel kapot. | GM 6L90; GM 6L50 |
Als er voortdurend met hoge snelheden wordt gereden, kan de transmissiepomp blokkeren. | GM 6L90; GM 6L50; GM 6L80 |
De versnellingsnaaf gaat niet lang mee. | GM 6L90; GM 6L80 |
Bij gebrek aan vloeistof slijten de mechanische componenten van de versnellingsbak vroegtijdig. | GM 6L80 |
De gegolfde plaat gaat stuk, met als gevolg dat andere delen van de transmissie schade kunnen oplopen. | GM 6Т40 |
De leidingen van de hydraulische klepbehuizing raken verstopt bij het niet tijdig verversen van de vloeistof. | GM 6Т40; GM 6L90; GM 6L80 |
De transmissie is vatbaar voor oververhitting. | GM 6Т40 |
Door verstopping van de solenoïden schokt de transmissie. | GM 8L90 |
Reageren