TouchShift: kenmerken, voordelen & nadelen

TouchShift: kenmerken, voordelen & nadelen

De TouchShift is een manuele schakelfunctie waarvan de automatische versnellingsbak van de modellen van Mercedes-Benz is voorzien. Deze is eind negentiger jaren van de vorige eeuw geïntroduceerd. Het stelt de chauffeur in staat om het schakelproces te beheersen, iets wat comfortabel is bij het rijden op hellingen, afdalingen, accelereren, manoeuvreren en het wegrijden op gladde oppervlakken.

De werking van de TouchShift

De functie TouchShift wordt gebruikt in conventionele automatische versnellingsbakken die voorzien zijn van een hydraulische koppelomvormer en een planetaire tandwielen. Het werkt via speciale firmware waarmee de door de chauffeur geselecteerde versnelling kan worden vergrendeld. Door een korte beweging van de versnellingshendel vanuit de “D”-positie naar de positie “D+” of “D-” kan naar handmatige schakeling worden overgeschakeld. De actieve modus en de ingestelde snelheid worden dan op het scherm van het instrumentenpaneel aangegeven. Bij het rijden met een zeer hoge snelheid zal het systeem niet naar een lagere versnelling schakelen, zodat er geen schade aan de motor ontstaat.

Vaak voorkomende transmissies met de functie TouchShift

Transmissie codeAantal versnellingenMax. motorinhoud in LMax. motorkoppel in NmSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de Mercedes-Benz modellen
722.653.5350Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving1995S-Klasse W140; C-Klasse W202; E-Klasse W210; C-Klasse W203; S-Klasse W221; C-Klasse W204; E-Klases W212; E-Klasse W211; S-Klasse W220; M-Klasse W163
722.751.9205Voorwielaandrijving1998A-Klasse W168; Vaneo W414
722.976.3850Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2003S-Klasse W220; C-Klasse W205; E-Klasse W212; C-Klasse W204; E-Klasse W211; M-Klasse W164; S-Klasse W221; M-Klasse W166

Vaak voorkomende defecten aan transmissions met de functie TouchShift

DefectenTransmissies
De tussen de assen van de transmissie aangebrachte bus heeft geen lange levensduur.722.6
De eenrichtingskoppeling gaat gemakkelijk kapot722.6
De solenoiden van de transmissie raken snel verontreinigd.722.6
De vergrendelmagneet van de koppelomvormer gaat vroegtijdig defect.722.6
De geleidingsplaat raakt snel buiten werking.722.6; 722.7
De koppelingstrommel gaat dikwijls stuk.722.7
De geleideplaat is snel defect.722.9
De behuizing van de transmissie loopt als gevolg van te veel trillingen schade op.722.9
De servo-module gaat in sommige gevallen stuk.722.9
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op