Activematic — versnellingsbakken voor Mazda auto's

Activematic — versnellingsbakken voor Mazda auto's

Activematic is een serie geautomatiseerde versnellingsbakken voorzien van een handmatige bedieningsmogelijkheid die voor de modellen van Mazda is gebruikt. Doordat de automatische en handmatige modus worden gecombineerd en er diverse instellingen van de software zijn, hebben deze transmissies een gebalanceerde werking en zorgen ze voor een geweldige acceleratie, snelle schakeling, rijcomfort en een zuinig brandstofverbruik.

De werking van de Activematic

Activematic berust op een traditionele hydraulische automatische versnellingsbak. Dankzij de speciale firmware kan de AAS-functie (Active Adaptive Shift) worden gebruikt. Hiermee wordt een adaptieve schakeling naar gelang van de toestand van de weg gerealiseerd. Voor het overschakelen naar de handgeschakelde modus plaatst de chauffeur de versnellingshendel in een daarvoor bestemde gleuf met de aanduiding “M”. Wanneer de hendel op “+” of “-” wordt gezet, kan er respectievelijk naar een hogere of lagere versnelling worden geschakeld. Daarnaast kunnen er ook schakelpeddels worden gebruikt.

Bovendien beschikken de meeste uitvoeringen over de functie DAM (DIrect Activematic). Hiermee kan de chauffeur gedurende een korte tijd naar een hogere of lagere versnelling schakelen zonder dat hij naar de handgeschakelde modus hoeft over te schakelen, hetgeen praktisch is voor manoeuvres, afdalingen en enkele andere situaties.

Vaak voorkomende Activematic transmissies

Transmissie codeProducentAantal versnellingenMax. motorinhoud in LMax. motorkoppel in NmSoort aandrijvingenProductie vanafGebruikt in de modellen
FN4A-ELFord42.3200Voorwielaandrijving1999Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6
FS5A‑ELFord52.5250Voorwielaandrijving2005Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5
SJ6A-ELAisin65.0480Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2006Mazda MX-5; Mazda RX-8
AW6A-ELAisin64.0450Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2004Mazda CX-7; Mazda CX-9
GF4A-ELMazda43.0260Voorwielaandrijving1999Mazda Familia; Mazda Capella

Vaak voorkomende defecten aan de Activematic transmissies

DefectenTransmissies
Mettertijd verslijten de bussen van de transmissie, met als gevolg dat deze gaat trillen tijdens het schakelen.GF4A-EL
De solenoïde kleppen raken vroegtijdig versleten, zodat er vaak schokken en trillingen zijn tijdens het schakelen.GF4A-EL; FS5A‑EL
Wanneer de radiator niet tijdig wordt schoongemaakt, is het mogelijk dat de transmissie oververhit raakt en dat leidt tot een elektronische storing.GF4A-EL
Een slijtage van de achterklep zorgt voor een lage oliedruk. Hierdoor slippen de wrijvingsplaten en branden ze door.FN4A-EL
De pakkingen, gegoten rubberen zuigers en rembanden gaan niet lang mee.FN4A-EL; FS5A‑EL
De lagers vallen snel uit en de transmissie-as loopt scheef.FS5A‑EL
De trommel van de achteruit verslijt vroegtijdig, zodat er niet geschakeld kan worden.FS5A‑EL
De hydraulische klepbehuizing raakt makkelijk verontreinigd. Het niet naleven van de termijnen voor de verversing van de transmissievloeistof en de vervanging van de filters kan nadelige gevolgen hebben.AW6A-EL; SJ6A-EL
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op