Q-Tronic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Q-Tronic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Q-Tronic is een automatische versnellingsbak die voorzien is van een handmatige schakelfunctie die voor de modellen van Alfa Romeo wordt gebruikt. In 2005 is deze geïntroduceerd. Deze is afgeleid van de succesvolle Aisin TF-80SC – een traditionele automaat die voorzien is van een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen. De handbediening gebeurt met behulp van speciale firmware van Alfa Romeo. Dit stelt de chauffeur in staat om het motorkoppel met de hand te regelen, zodat de rijdynamiek en de off-road prestaties van de wagen beter worden.

De werking van de Q-Tronic 

In normale condities functioneert de Q-Tronic als een gewone automaat: het schakelen van de versnellingen gebeurt aan de hand van de commando’s van de regeleenheid. Bovendien kan men de Sport- en Wintermodus inschakelen.

Zodra de chauffeur de bedieningshendel in een speciale groef plaatst, zal de versnelling die op dat moment ingeschakeld is, ingeschakeld blijven tot de chauffeur door de hendel in de “+” of “-” positie te brengen naar een hogere of lagere versnelling schakelt.

De technische specificaties van de Q-Tronic transmissies 

Transmissie codeAantal versnellingenMax. motorinhoud in LMax. koppel in NmSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de modellen
TF-80SC62.5450Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2005Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera

Vaak voorkomende defecten aan de Q-Tronic transmissies

  • De behuizing van de hydraulische klep gaat kapot, met als gevolg dat er schokken en trillingen optreden wanneer er wordt geschakeld.
  • Als gevolg van het slijten van de wrijvingsplaten van de koppelomvormer gaat de transmissie slippen en trillen.
  • Slijtage van de rembanden leidt tot sterke stoten op de carrosserie van het voertuig op de plek waar de versnellingsbak zich bevindt.