Sportronic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Sportronic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Sportronic is een begrip met meerdere betekenissen. Het refereert aan de transmissies van de modellen Alfa Romeo en Mitsubishi. In de voertuigen van Alfa Romeo is Sportronic een automatische versnellingsbak voorzien van een handmatige schakelfunctie. Deze wordt al vanaf het einde van de jaren ’90 van de vorige eeuw toegepast. Daarbij worden de pluspunten van een handmatige en een automatische transmissie met elkaar gecombineerd. Kenmerkend voor deze versnellingsbak is het lage brandstofverbruik en de perfecte rijdynamiek; hij staat garant voor aangenaam rijden, laat de bestuurder toe complexere manoeuvres te doen en maakt dat het voertuig ook in moeilijke condities beter off-road kan presteren. Daarnaast past deze versnellingsbak zichzelf aan uw rijstijl aan.

In het geval van de modellen van Mitsubishi staat de benaming Sportronic voor een handmatige schakelfunctie in traploze CVT’s, waarmee de chauffeur ook de transmissie met de hand kan bedienen teneinde het motorkoppel met een maximaal rendement te benutten.

De werking van Sportronic

De Sportronic transmissie van Alfa Romeo berust op een traditionele automaat die voorzien is van een hydraulische koppelomvormer en een planetaire versnellingsbak. De manuele bediening gebeurt indirect door middel van een elektronische regeleenheid voorzien van een speciale firmware. Gegevens over de geselecteerde versnelling worden als elektrische signalen vanuit diverse sensoren naar de besturingseenheid verzonden, vervolgens geeft de ECU commando’s door aan de actuatoren waarmee de gewenste versnelling wordt ingeschakeld. Voor de selectie van de versnelling in de handbediening maakt de chauffeur gebruik van de versnellingspook.

Bij de modellen van Mitsubishi kan de handbediening worden gerealiseerd met behulp van de versnellingspook of de schakelpeddels.

Vaak voorkomende Sportronic transmissies

Transmissie codeProducentAantal versnellingenTransmissie typeMax. koppel in NmMax. motorinhoud in LSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de modellen
4HP20ZF4Automaat, met een koppelomvormer3303.5Voorwielaandrijving1995Alfa Romeo 166
AW55-50SNAisin5Automaat, met een koppelomvormer3303.5Voorwielaandrijving2000Alfa Romeo 166
F1CJA/W1CJA (JF011 E)JatcoTraploze transmissie2502.5Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2005Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW

Vaak voorkomende defecten aan Sportronic-transmissies

DefectenTransmissies
De leidingen van het klephuis raken verstopt doordat de wrijvingsplaten van het koppelingspakket slijten.AW55-50SN
Als gevolg van een tekort aan olie kunnen mechanische assemblages snel slijten.AW55-50SN
Mettertijd verslijten het hydraulische klephuis en de bussen van de planetaire tandwielen.AW55-50SN
Ten gevolge van slijtage van de wrijvingsplaat van de koppelomvormer gaat de as trillen en doen zich lekkages voor.ZF 4HP20 
De componenten van de transmissiepomp bijvoorbeeld de bus, de lagers van de stator en van het aandrijftandwiel raken defect.ZF 4HP20 
De solenoïden en de sensor voor de versnellingspositie gaan kapot.ZF 4HP20 
Vroegtijdige slijtage aan de lagers van de in- en uitgaande assen.F1CJA/W1CJA (JF011E) 
De band van de V-riem CVT rekt op.F1CJA/W1CJA (JF011E)
De stroomregelklep van de transmissiepomp raakt verstopt doordat de vloeistof niet tijdig wordt ververst, wat gepaard gaat met schokken.F1CJA/W1CJA (JF011E)
De stappenmotor gaat dikwijls defect.F1CJA/W1CJA (JF011E)
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op