Switch-Tronic is de benaming voor een functie voor het schakelen met de hand in de modellen van Alpina die voorzien zijn van een automatische versnellingsbak. In 1992 is deze geïntroduceerd. Op het moment dat de Switch-Tronic technologie haar intrede deed, was zij revolutionair want zij bood als eerste een handgeschakelde bediening aan voor de automaten waarmee in serie geproduceerde voertuigen zijn uitgevoerd. Momenteel maakt de voertuigfabrikant er veel gebruik van voor haar modellen, want Switch-Tronic biedt niet enkel de optie om met de hand te schakelen, maar ook om de speciale firmware aan te passen aan de mogelijkheden van de motor en de wensen van de chauffeur.
De werking van de Switch-Tronic
De Switch-Tronic berust op de traditioneel uitgevoerde automatische versnellingsbak voorzien van een koppelomvormer en planetaire tandwielen. Dankzij de speciale firmware werkt de transmissie in diverse modi. Deze is standaard ingesteld voor een comfortabele rit. Eventueel kan de chauffeur overgaan op de sportmodus, zodat er sneller en bij hogere toerentallen kan worden geschakeld. De handgeschakelde modus is bedoeld om nog dynamischer te kunnen rijden. Hierdoor kan direct worden geschakeld. In de handmatige modus kan de versnellingsbak via schakelpeddels eenvoudig worden aangestuurd.
De vaakst voorkomende transmissies voorzien van de functie Switch-Tronic
Transmissie code | Producent | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorkoppel in L | Productie vanaf | Soort aandrijving | Gebruikt in de modellen |
5HP18 | ZF | 5 | 310 | 3.0 | 1999 | Achterwielaandrijving | Alpina В3 (E36) |
5HP30 | ZF | 5 | 560 | 6.0 | 1992 | Achterwielaandrijving | Alpina B10 (E39) |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | 2001 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Alpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60) |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | 2010 | Achterwielaandrijving, Voorwielaandrijving | Alpina D3 Biturbo (F30) |
Reageren