Switch-Tronic: kenmerken, voordelen & nadelen

Switch-Tronic: kenmerken, voordelen & nadelen

Switch-Tronic is de benaming voor een functie voor het schakelen met de hand in de modellen van Alpina die voorzien zijn van een automatische versnellingsbak. In 1992 is deze geïntroduceerd. Op het moment dat de Switch-Tronic technologie haar intrede deed, was zij revolutionair want zij bood als eerste een handgeschakelde bediening aan voor de automaten waarmee in serie geproduceerde voertuigen zijn uitgevoerd. Momenteel maakt de voertuigfabrikant er veel gebruik van voor haar modellen, want Switch-Tronic biedt niet enkel de optie om met de hand te schakelen, maar ook om de speciale firmware aan te passen aan de mogelijkheden van de motor en de wensen van de chauffeur.

De werking van de Switch-Tronic

De Switch-Tronic berust op de traditioneel uitgevoerde automatische versnellingsbak voorzien van een koppelomvormer en planetaire tandwielen. Dankzij de speciale firmware werkt de transmissie in diverse modi. Deze is standaard ingesteld voor een comfortabele rit. Eventueel kan de chauffeur overgaan op de sportmodus, zodat er sneller en bij hogere toerentallen kan worden geschakeld. De handgeschakelde modus is bedoeld om nog dynamischer te kunnen rijden. Hierdoor kan direct worden geschakeld. In de handmatige modus kan de versnellingsbak via schakelpeddels eenvoudig worden aangestuurd.

De vaakst voorkomende transmissies voorzien van de functie Switch-Tronic

Transmissie codeProducentAantal versnellingenMax. motorkoppel in NmMax. motorkoppel in LProductie vanafSoort aandrijvingGebruikt in de modellen
5HP18ZF53103.01999AchterwielaandrijvingAlpina В3 (E36)
5HP30ZF55606.01992AchterwielaandrijvingAlpina B10 (E39)
6HP26ZF66006.02001Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingAlpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60)
8HP70ZF87506.22010Achterwielaandrijving, VoorwielaandrijvingAlpina D3 Biturbo (F30)

Vaak voorkomende defecten aan de transmissies met de functie Switch-Tronic

vDefectenTransmissiesAls gevolg van slijtage aan de koppeling van de koppelomvormer gaat de transmissiepomp kapot.5HP18Snelle beschadiging van de koppelingstrommel.5HP30; 5HP18Met name bij warm weer brandt de mechatronische eenheid dikwijls door.8HP70; 6HP26Vanwege versleten bussen gaat de transmissie trillen en treden er olielekkages op.6HP26; 8HP70Door verstopte solenoïden doen er zich bij het schakelen schokken voor.6HP26; 8HP70De kunststof pan vervormt en barst.6HP26[/table]
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op