INVECS I-III is een uitgekiend besturingssysteem voor de transmissie dat door Mitsubishi Motors is gerealiseerd voor de traditionele automatische én de CVT-versnellingsbak. Deze kan zich aanpassen aan de rijstijl van de chauffeur en is tevens voorzien van een koppelingsloze handmatige schakeling. In 1992 is deze technologie geïntroduceerd en de Mitsubishi Galant is het eerste voertuig dat van dit systeem is voorzien. Inmiddels wordt de derde generatie van de INVECS-transmissie voor de hedendaagse modellen gebruikt.
De werking van de INVECS I-III
Met de eerste generatie INVECS werd een gecompliceerd systeem ontwikkeld waarmee zowel het functioneren van de transmissie, de aandrijflijn, de besturing als de vering kan worden aangepast. Daarbij werkt het samen met een gewone automatische versnellingsbak die is voorzien van een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen.
Bij de tweede generatie is het INVECS-systeem wederom gecombineerd met een gewone automatische versnellingsbak, alhoewel de functies ervan flink zijn uitgebreid, bijvoorbeeld de aanpassingsmogelijkheden aan een individuele rijstijl en een handgeschakelde modus met sequentiële schakelfuncties.
Bij de derde generatie van het systeem wordt gewerkt met een traploze transmissie, waarmee bijzonder soepel kan worden geschakeld en het vermogen van de motor optimaal kan worden benut. De Sportmodus voor handbediening beschikt over 6 gesimuleerde versnellingen.
In de handgeschakelde modus gebruikt men de versnellingshendel voor de bediening van de INVECS I-III-transmissie, terwijl een aantal voertuigen ook uitgerust schakelpeddels.
Vaak voorkomende INVECS I-III transmissies
INVECS generatie | Introductiejaar | Transmissie code | Transmissie type | Aantal versnellingen | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Gebruikt in de modellen |
I | 1992 | F4A33 | Automaat met een koppelomvormer | 4 | 3.0 | Voorwielaandrijving | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante |
W4A32 | Automaat met een koppelomvormer | 4 | 3.0 | Vierwielaandrijving | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante | ||
II | 1994 | F4A42 | Automaat met een koppelomvormer | 4 | 2.8 | Voorwielaandrijving | Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer |
F5A5 | Automaat met een koppelomvormer | 5 | 3.8 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse | ||
III | 2000 | W1CJA (JF011E) | CVT | – | 2.5 | Vierwielaandrijving | Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander |
Vaak voorkomende defecten aan de INVECS I-III transmissions
Defecten | Transmissies |
Door slijtage van de onderdelen van de koppelomvormer beschadigen de bussen en de afdichtingen, met als gevolg dat er lekkages ontstaan. | F4A33; W4A32 |
In het geval van oververhitting branden de wrijvingsplaten door, wat problemen oplevert bij het schakelen. | F4A33; W4A32 |
De magnetische contacten raken verontreinigd. | F4A33; F4A42; W4A32 |
Het peil van het smeermiddel zakt, met als gevolg dat de transmissiepomp defect raakt. | F4A42 |
De stroomregelklep van de transmissiepomp begeeft het. | W1CJA (JF011E) |
Slijtage aan de lagers van de in- en uitgaande assen. | W1CJA (JF011E) |
Reageren