Wat is INVECS I-III? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

Wat is INVECS I-III? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

INVECS I-III is een uitgekiend besturingssysteem voor de transmissie dat door Mitsubishi Motors is gerealiseerd voor de traditionele automatische én de CVT-versnellingsbak. Deze kan zich aanpassen aan de rijstijl van de chauffeur en is tevens voorzien van een koppelingsloze handmatige schakeling. In 1992 is deze technologie geïntroduceerd en de Mitsubishi Galant is het eerste voertuig dat van dit systeem is voorzien. Inmiddels wordt de derde generatie van de INVECS-transmissie voor de hedendaagse modellen gebruikt.

De werking van de INVECS I-III

Met de eerste generatie INVECS werd een gecompliceerd systeem ontwikkeld waarmee zowel het functioneren van de transmissie, de aandrijflijn, de besturing als de vering kan worden aangepast. Daarbij werkt het samen met een gewone automatische versnellingsbak die is voorzien van een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen.

Bij de tweede generatie is het INVECS-systeem wederom gecombineerd met een gewone automatische versnellingsbak, alhoewel de functies ervan flink zijn uitgebreid, bijvoorbeeld de aanpassingsmogelijkheden aan een individuele rijstijl en een handgeschakelde modus met sequentiële schakelfuncties.

Bij de derde generatie van het systeem wordt gewerkt met een traploze transmissie, waarmee bijzonder soepel kan worden geschakeld en het vermogen van de motor optimaal kan worden benut. De Sportmodus voor handbediening beschikt over 6 gesimuleerde versnellingen.

In de handgeschakelde modus gebruikt men de versnellingshendel voor de bediening van de INVECS I-III-transmissie, terwijl een aantal voertuigen ook uitgerust schakelpeddels.

Vaak voorkomende INVECS I-III transmissies

INVECS generatie Introductiejaar Transmissie code Transmissie type Aantal versnellingen Max. motorinhoud in L Soort aandrijving Gebruikt in de modellen
I 1992 F4A33 Automaat met een koppelomvormer 4 3.0 Voorwielaandrijving Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
W4A32 Automaat met een koppelomvormer 4 3.0 Vierwielaandrijving Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
II 1994 F4A42 Automaat met een koppelomvormer 4 2.8 Voorwielaandrijving Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer
F5A5 Automaat met een koppelomvormer 5 3.8 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse
III 2000 W1CJA (JF011E) CVT 2.5 Vierwielaandrijving Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander

Vaak voorkomende defecten aan de INVECS I-III transmissions

DefectenTransmissies
Door slijtage van de onderdelen van de koppelomvormer beschadigen de bussen en de afdichtingen, met als gevolg dat er lekkages ontstaan.F4A33; W4A32
In het geval van oververhitting branden de wrijvingsplaten door, wat problemen oplevert bij het schakelen.F4A33; W4A32
De magnetische contacten raken verontreinigd.F4A33; F4A42; W4A32
Het peil van het smeermiddel zakt, met als gevolg dat de transmissiepomp defect raakt.F4A42
De stroomregelklep van de transmissiepomp begeeft het.W1CJA (JF011E)
Slijtage aan de lagers van de in- en uitgaande assen.W1CJA (JF011E)
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op