Twin Clutch SST transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

Twin Clutch SST transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

De Twin Clutch SST, die ook Twin Clutch Sport Shift Transmission wordt genoemd, is een automatische handmatige 6-versnellingsbak die is voorzien van twee koppelingen en een handgeschakelde bedieningsmodus. Deze is aangebracht in de modellen van Mitsubishi en enkele modellen die afkomstig zijn van de Franse PSA Group. De transmissie kwam tot stand via een samenwerkingsverband tussen Mitsubishi Motors en het bedrijf Getrag (tegenwoordig bekend onder de naam Magna PT). In 2008 verscheen deze op de Lancer Evolution X. Kenmerkend zijn de betrekkelijk korte overbrengingsverhoudingen, die een gunstige weerslag hebben op de rijdynamiek van de auto en van belang zijn voor high-performance voertuigen.

De werking van de Twin Clutch SST

De Twin Clutch SST werkt met twee elektro-hydraulische koppelingen, waarbij elk van deze koppelingen voor een afzonderlijke set tandwielen wordt gebruikt. Zodra er een versnelling is geactiveerd, wordt de tweede al gekozen en zal deze in werking treden nadat de betreffende koppeling in werking is gesteld. De schakeling van de versnellingen gaat soepel, zonder dat er een onderbreking van de koppelstroom optreedt. Hierdoor wordt een optimale rijdynamiek bereikt, wordt het brandstofverbruik gereduceerd en kan er sportiever worden gereden.

Tijdens het automatische gebruik bepaalt de besturing van de versnellingsbak de keuze van de versnelling aan de hand van de meetwaarden van de diverse sensoren. De chauffeur heeft de keuze tussen de verschillende rijmodi, met inbegrip van Normal en Sport (S-Sport op bepaalde varianten). Eventueel kan de chauffeur naar de handgeschakelde modus overschakelen. Hiervoor schuift hij de versnellingshendel van de “D”-positie in een speciale uitsparing en dan naar de positie “+” of “-“, of schakelt hij met de schakelpeddels.

De technische specificaties van de Twin Clutch SST

Transmissie codeAantal versnellingenMax. motorinhoud in LMax. koppel in NmType koppelingSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de modellen
SPS6 (6DCT470)62.2470WetVoorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2008Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer

Vaak voorkomende defecten aan de Twin Clutch SST

  • De demper en veren kunnen vroegtijdig defect raken. Een agressieve rijstijl vergroot dit probleem.
  • De transmissie is gevoelig voor verontreiniging. Het filter en de vloeistof dienen frequent vernieuwd te worden.
  • De leidingen van de hydraulische klepbehuizing en de solenoïden raken verstopt met de slijtrestten van de wrijvingsplaten en de onderdelen van de demper, met als gevolg dat de transmissie niet meer goed werkt.
  • De transmissie raakt makkelijk oververhit, waardoor de vloeistofkoeler geregeld schoongemaakt moet worden.
  • Het afsluitdeksel kan door te sterke trillingen schade oplopen, met als gevolg dat er een lekkage in de behuizing van de versnellingsbak ontstaat.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op