TDI motoren: werkingseigenschappen

TDI motoren: werkingseigenschappen

TDI is een serie dieselmotoren met turbolader en een directe brandstofinjectie die door de Volkswagen Groep wordt vervaardigd. In 1989 verscheen deze voor het eerst in de Audi 100 C3. Inmiddels is vrijwel elk model van Volkswagen, Seat, Audi en Škoda voorzien van deze motoren. Bovendien worden ze toegepast in een aantal modellen van Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler en nog enkele andere merken.

De bijzonderheden van de TDI

De TDI-motoren zijn uitgerust met een cilinderblok van aluminium of gietijzer. De cilinderkoppen zijn vervaardigd uit aluminium. In het mechanisme van de kleptiming wordt gewoonlijk een riem gebruikt, hoewel er eveneens uitvoeringen zijn waarbij gebruik wordt gemaakt van een ketting of tandwieloverbrenging. Al naar gelang de motoruitvoering beschikt het brandstofsysteem over een hogedrukpomp, unit-injectoren of een brandstofrail. In veel voertuigen is een turbolader met variabele geometrie ingebouwd als vervanging voor een reguliere versie. Daarnaast zijn er dubbele turbo’s, die soms aangeduid worden met de naam BiTDI.

Vaak voorkomende TDI-motoren

Motorseries Motorinhoud in L Motorcode Aantal cilinders Aantal kleppen Max. vermogen in pk Max. motorkoppel in Nm Soort brandstofinjectie Productie vanaf Gebruikt in de modellen
EA381 2.5 1T In lijn 5 10 120 265 Directe injectie 1989 Audi 100 C3
EA153 2.5 BAC In lijn 5 10 174 400 Eenheidsinjectoren 2003 Volkswagen Touareg 1
5.0 AJS V10 20 313 750 Eenheidsinjectoren 2002 Volkswagen Phaeton 1
EA180 1.9 AFN In lijn 4 8 110 235 Directe injectie 1996 Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5
EA188 1.9 AWX In lijn 4 8 130 285 Eenheidsinjectoren 2000 Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5
2.0 BMM In lijn 4 8 140 320 Eenheidsinjectoren 2004 Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1
EA189 1.6 CAYC In lijn 4 16 105 250 Common rail 2009 Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5
1.9 CAAC In lijn 4 16 140 340 Common rail 2009 Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5
EA288 1.6 DCXA In lijn 4 16 120 250 Common rail 2014 Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8
2.0 DBGC In lijn 4 16 150 340 Common rail 2016 Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2
EA330 2.5 BDH V6 24 180 370 Directe injectie 2004 Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio
EA381 2.5 BJK In lijn 5 10 109 285 Common rail 2006 Volkswagen Crafter 1
EA896 3.0 CASA V6 24 240 550 Common rail 2007 Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L
EA897 3.0 CRCA V6 24 245 550 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L
EA898 4.2 CKDA V8 32 340 800 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2

Vaak voorkomende defecten aan de TDI-motoren

DefectenMotoren
De elektronisch geregelde hogedrukpomp moet regelmatig worden afgesteld.1T; BDH
In het geval van het oververhit raken van de motor kan de cilinderkop vervormen door een defect aan het koelsysteem.1T
Het inlaatspruitstuk is vatbaar voor scheurvorming.BAC
De afdichtingen van de injectoren en de tandempomp vertonen na een tijdje lekkages.AJS; AWX; BAC
De tandwielen van het mechanisme voor kleptiming gaan gauw stuk.AJS
De bevestigingen van de kleppen branden bij een hoge kilometerstand door, waardoor de motor minder compressie heeft.AFN
De turbinebladen of EGR-klep kunnen af en toe vastlopen.AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM
Gebruik van een inferieure olie leidt ertoe dat de nokkenassen of de hydraulische klepstoters snel verslijten.AWX; BJK
De Piëzo-injectoren gaan vaak defect.BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC
De bevestigingsmiddelen van de Piëzo-injectoren raken los, met als gevolg dat er lekkages ontstaan.BMM
Er ontstaan vaak lekkages onder het kleppendeksel.BDH; CAYC
Het roetfilter is betrekkelijk snel verstopt.CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC
Vaak droogt de pakking van de warmtewisselaar uit, zodat er koelvloeistof gaat lekken.DCXA
De draaikleppen van het inlaatspruitstuk kunnen mettertijd gaan klemmen.CASA
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op