TDI is een serie dieselmotoren met turbolader en een directe brandstofinjectie die door de Volkswagen Groep wordt vervaardigd. In 1989 verscheen deze voor het eerst in de Audi 100 C3. Inmiddels is vrijwel elk model van Volkswagen, Seat, Audi en Škoda voorzien van deze motoren. Bovendien worden ze toegepast in een aantal modellen van Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler en nog enkele andere merken.
De bijzonderheden van de TDI
De TDI-motoren zijn uitgerust met een cilinderblok van aluminium of gietijzer. De cilinderkoppen zijn vervaardigd uit aluminium. In het mechanisme van de kleptiming wordt gewoonlijk een riem gebruikt, hoewel er eveneens uitvoeringen zijn waarbij gebruik wordt gemaakt van een ketting of tandwieloverbrenging. Al naar gelang de motoruitvoering beschikt het brandstofsysteem over een hogedrukpomp, unit-injectoren of een brandstofrail. In veel voertuigen is een turbolader met variabele geometrie ingebouwd als vervanging voor een reguliere versie. Daarnaast zijn er dubbele turbo’s, die soms aangeduid worden met de naam BiTDI.
Vaak voorkomende TDI-motoren
Motorseries | Motorinhoud in L | Motorcode | Aantal cilinders | Aantal kleppen | Max. vermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Soort brandstofinjectie | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
EA381 | 2.5 | 1T | In lijn 5 | 10 | 120 | 265 | Directe injectie | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | In lijn 5 | 10 | 174 | 400 | Eenheidsinjectoren | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | Eenheidsinjectoren | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | In lijn 4 | 8 | 110 | 235 | Directe injectie | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | In lijn 4 | 8 | 130 | 285 | Eenheidsinjectoren | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | In lijn 4 | 8 | 140 | 320 | Eenheidsinjectoren | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | In lijn 4 | 16 | 105 | 250 | Common rail | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | In lijn 4 | 16 | 140 | 340 | Common rail | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | In lijn 4 | 16 | 120 | 250 | Common rail | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | In lijn 4 | 16 | 150 | 340 | Common rail | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | Directe injectie | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | In lijn 5 | 10 | 109 | 285 | Common rail | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Common rail | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Vaak voorkomende defecten aan de TDI-motoren
Defecten | Motoren |
De elektronisch geregelde hogedrukpomp moet regelmatig worden afgesteld. | 1T; BDH |
In het geval van het oververhit raken van de motor kan de cilinderkop vervormen door een defect aan het koelsysteem. | 1T |
Het inlaatspruitstuk is vatbaar voor scheurvorming. | BAC |
De afdichtingen van de injectoren en de tandempomp vertonen na een tijdje lekkages. | AJS; AWX; BAC |
De tandwielen van het mechanisme voor kleptiming gaan gauw stuk. | AJS |
De bevestigingen van de kleppen branden bij een hoge kilometerstand door, waardoor de motor minder compressie heeft. | AFN |
De turbinebladen of EGR-klep kunnen af en toe vastlopen. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Gebruik van een inferieure olie leidt ertoe dat de nokkenassen of de hydraulische klepstoters snel verslijten. | AWX; BJK |
De Piëzo-injectoren gaan vaak defect. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
De bevestigingsmiddelen van de Piëzo-injectoren raken los, met als gevolg dat er lekkages ontstaan. | BMM |
Er ontstaan vaak lekkages onder het kleppendeksel. | BDH; CAYC |
Het roetfilter is betrekkelijk snel verstopt. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
Vaak droogt de pakking van de warmtewisselaar uit, zodat er koelvloeistof gaat lekken. | DCXA |
De draaikleppen van het inlaatspruitstuk kunnen mettertijd gaan klemmen. | CASA |
Reageren