De Sequential Sportshift is een functionaliteit van het schakelen met de hand waarmee de automatische versnellingsbak van de modellen van Acura, Ford en Honda is uitgerust. Deze is in het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw gedebuteerd. Het stelt de chauffeur in staat om de rijdynamiek van de wagen aan de wegomstandigheden aan te passen.
De werking van de Sequential Sportshift
De Sequential Sportshift functioneert op een automatische versnellingsbak die voorzien is van een hydraulische koppelomvormer en een elektronische besturing. Dankzij speciale software kunnen de transmissies tijdens het rijden in de automatische modus op diverse manieren worden ingesteld. Bovendien zorgt de elektronische module voor de bediening van het mechanisme en de vergrendeling van de versnelling die door de chauffeur wordt gekozen.
Voor het omschakelen naar de handgeschakelde modus brengt de chauffeur de versnellingshendel in de desbetreffende stand en schakelt hij naar de gewenste versnelling door deze in de stand “+” of “-” te zetten. De handbediende stand van de versnellingshendel is aangeduid met “M”. Voor het bedienen van de handgeschakelde versnellingsbak worden schakelpeddels gebruikt.
Vaak voorkomende transmissie met de functie Sequential Sportshift
Transmissie code | Producent | Aantal versnellingen | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
MP1A; B6VA; MPJA; A6VA; AOYA; BOYA; MPOA; MPXA | Honda | 4 | Voorwielaandrijving | 1995 | Acura TL; Acura CL |
MGHA; BGHA; BYBA | Honda | 5 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2001 | Acura CL |
PVGA; MJBA; MDKA; BDKA; MDRA; BVLA; P34A; PVLA | Honda | 5 | Vierwielaandrijving | 2003 | Acura MDX |
6HP26 | ZF | 6 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2001 | Ford FPV GT |
10R80 | GM | 10 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2017 | Ford Everest |
Vaak voorkomende defecten aan transmissions met de functie Sequential Sportshift
Defecten | Transmissies |
Met name bij warme weersomstandigheden brandt de mechatronische unit vaak door. | 6HP26 |
De kragen gaat gauw kapot, zodat er trillingen in de transmissie kunnen optreden. | 6HP26 |
De versnellingsbak kan schokken als gevolg van het dichtslibben van de solenoïden. | 6HP26 |
De kunststof opvangbak loopt snel schade op. | 6HP26 |
De elasticiteit van de pakking en de afdichtingen wordt na verloop van tijd minder. | BYBA; BDKA; MDKA; MGFA |
De vrijloopkoppeling gaat vanwege een te zware belasting kapot. | BYBA; MGFA; BGHA; MGHA |
De zuiger gaat vroegtijdig stuk. | BYBA; MGFA; BGHA; MGHA |
Reageren