Sequential Sportshift: kenmerken, voordelen & nadelen

Sequential Sportshift: kenmerken, voordelen & nadelen

De Sequential Sportshift is een functionaliteit van het schakelen met de hand waarmee de automatische versnellingsbak van de modellen van Acura, Ford en Honda is uitgerust. Deze is in het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw gedebuteerd. Het stelt de chauffeur in staat om de rijdynamiek van de wagen aan de wegomstandigheden aan te passen.

De werking van de Sequential Sportshift

De Sequential Sportshift functioneert op een automatische versnellingsbak die voorzien is van een hydraulische koppelomvormer en een elektronische besturing. Dankzij speciale software kunnen de transmissies tijdens het rijden in de automatische modus op diverse manieren worden ingesteld. Bovendien zorgt de elektronische module voor de bediening van het mechanisme en de vergrendeling van de versnelling die door de chauffeur wordt gekozen.

Voor het omschakelen naar de handgeschakelde modus brengt de chauffeur de versnellingshendel in de desbetreffende stand en schakelt hij naar de gewenste versnelling door deze in de stand “+” of “-” te zetten. De handbediende stand van de versnellingshendel is aangeduid met “M”. Voor het bedienen van de handgeschakelde versnellingsbak worden schakelpeddels gebruikt.

Vaak voorkomende transmissie met de functie Sequential Sportshift

Transmissie code Producent Aantal versnellingen Soort aandrijving Productie vanaf Gebruikt in de modellen
MP1A; B6VA; MPJA; A6VA; AOYA; BOYA; MPOA; MPXA Honda 4 Voorwielaandrijving 1995 Acura TL; Acura CL
MGHA; BGHA; BYBA Honda 5 Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2001 Acura CL
PVGA; MJBA; MDKA; BDKA;  MDRA; BVLA; P34A; PVLA Honda 5 Vierwielaandrijving 2003 Acura MDX
6HP26 ZF  6 Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2001 Ford FPV GT
10R80 GM 10 Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving 2017 Ford Everest

Vaak voorkomende defecten aan transmissions met de functie Sequential Sportshift

DefectenTransmissies
Met name bij warme weersomstandigheden brandt de mechatronische unit vaak door.6HP26
De kragen gaat gauw kapot, zodat er trillingen in de transmissie kunnen optreden.6HP26
De versnellingsbak kan schokken als gevolg van het dichtslibben van de solenoïden.6HP26
De kunststof opvangbak loopt snel schade op.6HP26
De elasticiteit van de pakking en de afdichtingen wordt na verloop van tijd minder.BYBA; BDKA; MDKA; MGFA
De vrijloopkoppeling gaat vanwege een te zware belasting kapot.BYBA; MGFA; BGHA; MGHA
De zuiger gaat vroegtijdig stuk.BYBA; MGFA; BGHA; MGHA