De Multimode Manual Transmission (MMT) is een automatische transmissie waarmee enkele modellen van Toyota zijn uitgevoerd. Deze kan functioneren in een automatische en een manuele modus. In 2006 is deze geïntroduceerd. Deze draagt bij aan brandstofbesparing, verbetering van de voertuigprestaties en biedt een comfortabel rijcomfort zonder voortdurend te moeten schakelen.
De werking van de MMT
De Multimode Manual Transmission (MMT) is gebaseerd op een met de handbediende versnellingsbak. Hij is voorzien van één koppeling, die via een elektrische motor wordt in- en uitgeschakeld. Zo hoeft het koppelingspedaal niet steeds ingedrukt te worden. Het schakelmechanisme van de versnellingsbak wordt door twee andere elektromotoren aangestuurd.
De versnellingsbak heeft drie standen: automatic (E), sport (Es) en manual (M). Eerstgenoemde is bedoeld om rustig en comfortabel te kunnen rijden. De tweede maakt sneller schakelen en daardoor een betere rijdynamiek mogelijk. Met de derde stand kan de chauffeur zelf bepalen welke versnelling hij inschakelt en wanneer.
Bij handbediening wordt er met behulp van de versnellingshendel geschakeld. De chauffeur schakelt naar een hogere of lagere versnelling door de hendel in de positie “M+” of “M-” te zetten. Enkele varianten zijn voorzien van schakelpeddels om sneller te kunnen schakelen.
Vaak voorkomende MMT-transmissies
Transmissie code | Producent | Aantal versnellingen | Max. motorinhoud in L | Max. motorkoppel in Nm | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
C53A | Toyota | 5 | 1.4 | 200 | Voorwielaandrijving | 2007 | Yaris XP90 |
C50A | Toyota | 5 | 1.6 | 160 | Voorwielaandrijving | 2006 | Corolla E150; Auris E150 |
Vaak voorkomende defecten aan de MMT-transmissies
defecten | Transmissies |
Defecten als gevolg van fouten in de firmware. | C53A |
De koppeling gaat niet lang mee. | С50А; C53A |
De elektromechanische actuatoren van de versnellingsbak gaan vroegtijdig defect. | C53A; С50А |
Reageren