RSC: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

RSC: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

De RSC (Roll Stability Control) is een systeem waarmee kantelbewegingen gereduceerd kunnen worden. Het wordt toegepast op de modellen van Ford, Land Rover, Lincoln en Volvo, voornamelijk op terreinauto’s en crossovers. In 2002 is het voor het eerst verschenen. Het systeem vormt een essentieel element van actieve veiligheidssystemen en wordt vaak gecombineerd met een systeem voor de stabiliteitsregeling. Het draagt bij aan aan het voorkomen van verkeersongelukken doordat de auto tijdens het rijden wordt gestabiliseerd.

De werking van de RSC

Door middel van gyroscopische sensoren houdt de RSC zowel de snelheid als de hoek van de helling van de carrosserie van de auto in de gaten. Zodra deze hoek als gevaarlijk wordt beschouwd, schakelt het systeem voor de stabiliteitscontrole in. Gebruikmakend van ABS-mechanismen wordt het betreffende wiel afgeremd. Tevens wordt het koppel van de motor gereduceerd. Zo wordt de middelpuntvliedende kracht die op de auto wordt uitgeoefend verminderd, waardoor de auto opnieuw de juiste positie op de weg kan innemen. Dankzij het systeem wordt de veiligheid verbeterd wanneer obstakels worden vermeden en scherpe bochten worden genomen.

Populaire automodellen die zijn voorzien van RSC

  • Lincoln Aviator UN152, Navigator U326;
  • Ford Explorer III, Escape I, II, Edge Mk2, Kuga Mk2;
  • Volvo XC90 I, V90 II, XC60 I;
  • Land Rover Discovery 4, Freelander 2;
  • Mazda CX-9 TB.

Vaak voorkomende oorzaken van defecten

  • Verkeerde meetwaarden van de positie van de carrosserie, de hoeksnelheid en de ABS-sensoren.
  • De elektromagneten van de hydraulische eenheid van ABS werken niet meer als gevolg van een beschadiging van de spoel.