Wat is Q4? Kenmerken en technische specificaties

Wat is Q4? Kenmerken en technische specificaties

Q4 is een aandrijving op alle wielen die vanaf 1994 voor de modellen van Alfa Romeo wordt gebruikt. Hiermee worden de dynamische prestaties en de off-road capaciteiten van het voertuig verbeterd. Daarnaast zorgt het voor meer stabiliteit op gladde ondergronden.

De werking van Q4

In het begin zijn er uitsluitend fulltime vierwielaangedreven uitvoeringen gemaakt, waarvan het koppel van de motor op alle vier de wielen tegelijk werd overgebracht. Met behulp van een viskeuze Ferguson-koppeling of een Torsen-zelfvergrendelend differentieel wordt het koppel tussen de assen verdeeld.

Daarna zijn er uitvoeringen met een parttime AWD op de markt gebracht. Tijdens normale rijsituaties wordt het koppel van de motor uitsluitend op de achteras overgebracht, maar zodra de achterwielen wegglijden, wordt de vooras ingeschakeld en wordt tot 50% van het koppel hierop overgebracht. Dit gebeurt met behulp van een elektronisch gestuurde meervoudige platen frictiekoppeling.

De kenmerken van Q4

Soort aandrijving Bijzondere kenmerken van het differentieel Modellen van Alfa Romeo met dit type aandrijving
Fulltime vierwielaandrijving Het middendifferentieel bestaat uit een planetair tandwiel en is voorzien van een viskeuze koppeling. Het voordifferentieel is open, terwijl het achterste differentieel een zelfvergrendelend Torsen-differentieel is. 155 167.
Een Torsen middendifferentieel zorgt ervoor dat het koppel in een 57:43-verhouding over de assen wordt verdeeld. Indien de wielen doorslippen, wordt de verhouding tussen 72:28 en 22:78, wat zorgt voor meer vermogen op de wielen die een betere tractie hebben. 159 939; Brera 939; Spider 939.
Het middendifferentieel beschikt over een viskeuze koppeling en elektronische vergrendeling. Het differentieel aan de achterzijde is zelfvergrendelend. 164.
Parttime vierwielaandrijving De achteras kan zowel met een Torsen-zelfvergrendelend als met een elektronisch gestuurd open differentieel uitgevoerd zijn. Kenmerkend voor de actieve tussenbak (ATC) is de snelle bediening en de directe aansluiting van de vooras. Giulia 952; Stelvio 949.