ALL4 is een fulltime systeem voor vierwielaandrijving toegepast op de modellen van MINI. Hiermee wordt de tractie beter, maar ook de stabiliteit en de wegligging van de wagen in alle weer- en rijomstandigheden.
De werking
Het koppel van de motor wordt via een conische tandwielkast en een aandrijfas op de versnellingsbak en vervolgens op een elektromagnetisch middendifferentieel overgebracht. Dankzij het differentieel wordt het koppel vloeiend over de assen verdeeld. Wanneer op een vlakke ondergrond wordt gereden, dan wordt tot 50% van het koppel overgebracht op de achteras. Indien de wielen tractie verliezen, kan het voertuig overgaan op achterwielaandrijving (RWD). Wanneer op een snelweg wordt gereden, wordt het koppel van de motor herverdeeld over de voorwielen, wat helpt om het brandstofverbruik te verminderen.
ALL4 wordt bestuurd via het systeem voor dynamische stabiliteitscontrole. Deze analyseert in een fractie van een seconde alle meldingen van de stuurhoeksensor, de remdruksensor, de wielsnelheidssensor en die van de giersnelheidssensor. Op basis van deze informatie past het systeem de verdeling van het koppel op de assen aan. Daarmee wordt een optimale stabiliteit en maximum aan rijveiligheid bij het manoeuvreren gerealiseerd.
Modellen die zijn voorzien van dit systeem
MINI modellen | Productie vanaf | Motorinhoud (l) | Motorvermogen (pk) | |
Countryman | ||||
Cooper | 2010 | 1.5–1.6 | 122–134 | |
S | 1.6–2.0 | 184–190 | ||
D | 111–148 | |||
SD | 2011 | 2.0 | 143–188 | |
SE | 2017 | 1.5 EV | 87–221 | |
JCW | 2020 | 2.0 | 306 | |
Clubman | ||||
Cooper | S | 2016 | 2.0 | 189 |
2017 | 1.5 | 134 | ||
JCW | 2019 | 2.0 | 306 | |
Paceman | ||||
Cooper | 2012 | 1.6 | 122 | |
S | 190 | |||
D | 112 | |||
SD | 2.0 | 143 | ||
JCW | 218 |
Reageren