Symmetrische vierwielaandrijving of SAWD: beschrijving, kenmerken en werkingsprincipe

Symmetrische vierwielaandrijving of SAWD: beschrijving, kenmerken en werkingsprincipe

Symmetrische vierwielaandrijving of SAWD is een systeem voor vierwielaandrijving, dat vanaf 2003 voor de modellen van Subaru wordt gebruikt. Dit systeem wordt op elk model van dit merk aangebracht, met uitzondering van de modellen BRZ en kei. Hiermee wordt de stuurbaarheid en de stabiliteit van de wagen op een gladde ondergrond vergroot. Dankzij het systeem kan er sneller worden geaccelereerd op een droog wegdek en neemt het vermogen om offroad te rijden toe.

De werking

Het bijzondere aspect van SAWD is de symmetrische opstelling. Zowel de krukas van de motor, de versnellingsbak, de aandrijfas als de differentiëlen in het midden en de as zijn geplaatst op de lengteas van de wagen. Hierdoor wordt het zwaartepunt verlaagd en wordt een betere gewichtsverdeling bereikt. Zo wordt het voertuig beter bestuurbaar en wordt het comfort voor de bestuurder en de inzittenden verhoogd.

De SAWD is in diverse uitvoeringen leverbaar. De uitvoeringen met een handbediende versnellingsbak beschikken veelal over een middendifferentieel dat voorzien is van een conische tandwieloverbrenging en een viskeuze koppeling voor de vergrendeling. In geval van gelijke tractie op alle wielen zal het koppel van de motor evenredig over de assen worden verdeeld. Zodra een van de wielen doorslipt, grijpt de viskeuze koppeling in en verdeelt deze het merendeel van het koppel over de as met de beste tractie. Uitvoeringen met sterkere motoren hebben een zelfvergrendelend differentieel aan de achterzijde met een viskeuze koppeling.

Bij wagens voorzien van een automatische versnellingsbak of CVT wordt de werking van SAWD gerealiseerd door middel van een meerplaats-koppeling met een gerotor pomp. Hiermee wordt het koppel tussen de assen verdeeld op basis van de toestand van het wegdek. Daarbij wordt in sommige gevallen gebruik gemaakt van een elektronisch gestuurde meerplatenkoppeling met een positieve vergrendeling.

De kenmerken van SAWD

Soort versnellingsbak Subaru modellen Bijzonderheden van het differentieel
Handmatig Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Het middendifferentieel is voorzien van een conische tandwieloverbrenging. Deze vergrendelt door middel van een viskeuze koppeling. In veel gevallen is er een tandwielreductie. Het differentieel aan de achterzijde kan eveneens vergrendeld worden door middel van een viskeuze koppeling.
Automatisch Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Hierbij wordt een asymmetrisch differentieel met een planetair tandwielstel en een plaatkoppeling als middendifferentieel toegepast. Zonodig kan het volledige vermogen van de motor op één wiel worden overgebracht via het systeem voor de regeling van de voertuigdynamica (VDC).
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Voor het verdelen van het koppel over de assen is er een meervoudige plaatkoppeling met elektronische besturing, en niet een middendifferentieel. De differentiëlen van de assen zijn van het open type.