AFS: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

AFS: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

AFS (Active Front Steering) is een systeem voor actieve besturing waarmee de modellen van Cadillac en BMW zijn uitgerust. Het vierde zijn debuut in 2003. Dit systeem regelt de besturingsverhouding met inachtname van de snelheid van het voertuig en past de stuurhoek van de voorwielen aan om slippen te vermijden. Het verbetert de wegligging en de wendbaarheid van de wagen en verhoogt de rijveiligheid.

De werking van AFS

De stuuras is uitgerust met een planetaire tandwielkast voorzien van een epicyclische tandwieloverbrenging. De epicyclische overbrenging is verbonden met een elektromotor, die door het systeem wordt aangestuurd. Dankzij de variabele snelheid en draairichting van het epicyclische tandwiel kan de stuurverhouding worden aangepast aan de toestand van het wegdek.

Dit systeem analyseert de volledige rotatiehoek van de stuuras, de giersnelheid van de auto en de zijdelingse versnelling. Aan de hand van deze data kan het systeem de benodigde snelheid en de rotatierichting van de motoras berekenen.

Het systeem werkt nauw samen met het systeem voor de stabiliteitsregeling. Laatstgenoemd systeem past vervolgens de stuurhoek van de voorwielen aan om in geval van overstuur de gewenste koers van het voertuig te herstellen.

Populaire modellen die zijn voorzien van AFS

Oorzaken van defecten

  • De sensor voor de stuurwielhoek of de giersnelheidssensor is defect.
  • Ondeugdelijke reparatie van de (tandheugel van de) stuurinrichting.
  • De stuurhoeksensor is niet goed afgesteld.
  • De wielen zijn niet goed uitgelijnd.