Wat is S-AWC? Kenmerken en technische specificaties

Wat is S-AWC (Super All Wheel Control)? Kenmerken en technische specificaties

S-AWC (Super All Wheel Control) is een eigen systeem voor de regeling van de dynamische eigenschappen van voertuigen en wordt voor de modellen van Mitsubishi met vierwielaandrijving gebruikt. Dit systeem is in 2007 in gebruik genomen. Via het systeem wordt gecontroleerd wat het koppel is dat aan ieder wiel wordt doorgegeven. Hiermee wordt de dynamiek, de wegligging, de veiligheid en de off-road prestaties van de wagen verbeterd.

De werking van S-AWC

De vierwielaandrijving van voertuigen met S-AWC kan zowel fulltime als instelbaar zijn. Daarbij wordt een elektronisch gestuurde meerplatenkoppeling of een middendifferentieel waarmee het koppel symmetrisch wordt verdeeld, toegepast voor de verdeling van het koppel over de assen. Hybride uitvoeringen beschikken niet over een mechanische koppeling tussen beide assen. De achterste as wordt met behulp van een elektromotor aangedreven.

Met de S-AWC wordt de werking van de onderstaande systemen geoptimaliseerd:

  • AYC (Active Yaw Control): Hiermee wordt het differentieel van de wielen en de stuurbekrachtiging geregeld. Met het systeem wordt het koppel over de vier wielen verdeeld, rekening houdend met de conditie van het wegdek.
  • ASC (Active Stability Control): Hiermee wordt de geplande koers gehandhaafd omdat een slippende as wordt afgeremd en het koppel van de motor wordt gereduceerd.
  • Sport ABS: Deze verbetert de remwerking in de bochten en helpt slippen te voorkomen.

De technische bijzonderheden van S-AWC

Soort aandrijving Overdracht van het koppel Modellen Modellen van Mitsubishi met deze aandrijving
tussen de assen tussen de wielen
Instelbare vierwielaandrijving De meerplatenkoppeling schakelt de achteras in zodra deze constateert dat de vooras doorslipt. Het AYC regelt de stuurbekrachtiging, en het actieve voordifferentieel, evenals de remmen. Eco: Voor brandstofbesparing. Snow: Voor gladde oppervlakken. Normal: Voor een droog wegdek. Lock: Voor offroad rijden. Outlander
Hybride vierwielaandrijving Het systeem Twin Motor 4WD regelt de 2 elektromotoren, die elk hun eigen as aandrijven. Met de AYC worden de doorslippende wielen afgeremd door middel van de remmechanismen. Normal: Voor het rijden op een goede ondergrond. 4WD Lock: Voor offroad omstandigheden. Outlander PHEV
Fulltime vierwielaandrijving Het middendifferentieel zorgt voor de verdeling van het koppel van de motor in een verhouding van 50:50. De AYC stuurt de remmen en het actieve differentieel aan. Tarmac: Voor een droog oppervlak. Gravel: Voor een nat en vuil oppervlak. Snow: Voor gladde oppervlakken. Lancer Evolution
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op