Wat is All-Trac? Kenmerken en technische specificaties

Wat is All-Trac? Kenmerken en technische specificaties

All-Trac is een systeem voor fulltime vierwielaandrijving waarmee in de periode 1988-2000 een aantal modellen van Toyota is uitgerust. In 1986 ontwikkelde de autoproducent Toyota Motor Corporation uit Japan dit systeem en aanvankelijk kreeg het de naam GT-Four. In die tijd gold het als revolutionair vanwege het feit dat het voorzien was van een sperdifferentieel. Voordien kwam dit vrijwel niet voor in personenwagens.

De constructie en werking van All-Trac

Voor de eerste uitvoeringen van dit systeem werd het uitgangskoppel van de versnellingsbak naar het middendifferentieel gevoerd, welke in het voorste differentieel was opgenomen. Daarna werd het vermogen evenredig aan de assen overgedragen. Hierdoor verbeterde de wieltractie op alle ondergronden. Bovendien kon de tussenbak met de hand worden vergrendeld via de “Center Diff. Lock”-knop in de cabine. Na het indrukken van deze knop worden de assen stijf aan elkaar gekoppeld en draaien de aandrijfassen van het voorste en het achterste differentieel met gelijke snelheid.

In een later stadium is het middendifferentieel vervangen door een viskeuze koppeling.

De modellen die van All-Trac zijn voorzien

Model Productiejaren Uitvoeringen met dit systeem Motorinhoud (l) Motorvermogen (pk)
Camry V20 1988–1991 DX, LE 2 82–140 
Corolla E90 1988–1992 Standard en SR5 1.6 95–125 
Previa XR10 1990–1999 DX, LE 2.4 135
Celica А60 1988–1993 Standard 2 203–205
RAV4 XA10 1995–2000  2 119–129
AUTODOC CLUB
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!

Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.