4WD is de benaming die bijna alle autofabrikanten hanteren om vierwielaandrijving aan te duiden. Daarnaast worden ook de begrippen AWD en 4×4 gebruikt. Bij voertuigen met een 4WD is het mogelijk om het koppel van de motor in één keer op alle vier de wielen over te brengen. Dit verbetert de mogelijkheden voor terreinrijden en de wegligging op gladde ondergronden. Ook de wendbaarheid van de wagen wordt beter, zodat de bestuurder bij hoge snelheid scherpe bochten kan maken.
De werking van 4WD
Het concept van het systeem kan verschillen van voertuig tot voertuig waarin het is geïnstalleerd. De gebruikelijke onderdelen zijn: een tussenbak, een cardanas, een differentieel van het voor- en achterwiel en aandrijfassen.
De tussenbak verdeelt het koppel van de motor over de assen. Meestal wordt in de behuizing een low range-versnelling ingebouwd. Met deze versnelling kan het van de motor afkomstige koppel aanmerkelijk worden verhoogd.
De voor- en achteras kunnen, afhankelijk van het soort 4WD, op verschillende manieren met elkaar worden verbonden. Bij voertuigen uitgerust met een parttime 4WD wordt een schuifbus aangebracht. Door middel van een knop die een elektromotor of hefboom activeert, kan de koppeling worden ingeschakeld. Bij een bepaalde stand zal de bus de bijbehorende versnellingen inschakelen, zodat de assen vast met elkaar verbonden zijn. Hierdoor gaan ze met dezelfde snelheid draaien, ongeacht de tractie op de weg.
Bij voertuigen met een fulltime 4WD is de tussenbak voorzien van een middendifferentieel. Dit kan een sperdifferentieel of een open differentieel zijn. Laatstgenoemde kan zowel elektronisch als mechanisch worden vergrendeld. Zo kan het koppel van de motor met een betere tractie over de wielen worden verdeeld.
In het geval van AWD zal de tweede as worden ingeschakeld middels een viskeuze of wrijvingskoppeling. Deze wordt in werking gesteld met behulp van een gerotor-pomp of een elektromotor.
De diverse automodellen met een 4WD
Naam | Type | Werkingsmodi | Eigenschappen | Modellen met deze aandrijving |
Command-Trac | Uitschakelbaar | 2WD: alleen de achterste as is ingeschakeld.4WD: beide assen zijn star gekoppeld.Laag: 4WD en een low range-versnelling zijn ingeschakeld.N: de beide assen zijn van de tussenbak losgekoppeld. | Er is geen middendifferentieel.4WD is enkel off-road inzetbaar.Met een hendel of een draaiknop kan tussen de diverse modi worden geschakeld. | Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ. |
M xDrive | Fulltime met 2WD-functie | 4WD: een actieve vermogensverdeling tussen de assen.Sport: vierwielaandrijving met een sportieve functie.2WD: alleen de achterste as is ingeschakeld. | Er wordt een meervoudige plaatkoppeling met elektronische regeling als middendifferentieel gebruikt. In hoeverre deze is vergrendeld, bepaalt de verdeling van het koppel tussen de assen. Met behulp van een stabiliteitsregeling wordt de koppeling aangepast. | BMW М5 F90. |
Quattro generation V | Fulltime 4WD | Een asymmetrisch sperdifferentieel Torsen T-3 verdeelt het koppel van de motor in een specifieke verhouding. In geval van vergrendeling kan het de draaisnelheid op beide assen gelijktrekken. | Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. | |
Super Select | Fulltime met 2WD-functie | 2H: alleen de achterste as is ingeschakeld.4H: een viskeuze koppeling beperkt de verdeling van het koppel tussen de assen.4HLc: het sperdifferentieel is vergrendeld.2LLc: het sperdifferentieel en een low-range versnelling zijn ingeschakeld. | Een tussenbak met drie bedrijfsmodi en een low range. Er is een sperdifferentieel met een viskeuze koppeling ingebouwd. De mechanische vergrendeling is eveneens mogelijk. | Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. |
Reageren