4Matic: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

4Matic: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

4Matic is een vierwielaandrijving, dat op modellen van het merk Mercedes Benz is geïnstalleerd. Dit systeem is een eigendomsrechtelijke ontwikkeling van Daimler AG. Het is tot stand gekomen in samenwerking van de Oostenrijkse firma Magna Steyr AG & Co KG. Het systeem werd in 1987 geïntroduceerd toen de E-Klasse W124 sedan op de markt verscheen. Inmiddels zijn er al meerdere generaties in gebruik.

Het werkingsprincipe

Het belangrijkste verschil tussen de generaties van 4Matic betreft het ontwerp van het middendifferentieel. De eerste systemen beschikten over een mechanisch vergrendelend differentieel. Dit was mogelijk dankzij twee hydraulische meervoudige plaatkoppelingen. Door de vergrendeling en ontgrendeling van de koppelingen kon de vooras volledig worden ontkoppeld. In de vierwielaangedreven modus werd het koppel van de motor in een verhouding van 33:67 of 50:50 over de vooras en de achteras verdeeld. 

In een later stadium hebben de ontwikkelaars voor 4Matic een elektronisch vergrendeld open differentieel als middendifferentieel geïntegreerd. De kracht werd herverdeeld het afremmen van afzonderlijke wielen en/of de aanpassing van het koppel van de motor. Sommige uitvoeringen zijn voorzien van extra meervoudige plaatkoppelingen. Het koppel van de motor kan tussen de voorste en achterste assen in de verhouding 40:60, 45:55, 50:50 e.a. worden verdeeld.

Eigenschappen van de 4Matic

Vanaf productiejaar Type Specifieke eigenschappen van het differentieel Modellen van Mercedes-Benz met 4Matic
1987 Parttime/fulltime Ferguson sperdifferentieel met vergrendeling. Het achterdifferentieel kan eveneens worden vergrendeld. Het differentieel aan de voorzijde is open. Е-Klasse W124, S124.
1997 Fulltime De sperdifferentieel en dwarse as differentieel zijn open. Beide zijn elektronisch vergrendeld. Dit gebeurt door het ETS (tractiecontrolesysteem) of ESP (stabiliteitscontrolesysteem). E-Klasse W210, W211, S210, S211; М-Klasse W163; S-Klasse W220, V220; C-Klasse W203, S203; R-Klasse W251, V251; Viano W639, V639.
2006 De Pre-Lock-koppeling is geïmplementeerd als een dubbele plaatkoppeling die voorzien is van een schotelveer. Deze treedt in werking wanneer het verschil tussen het koppel van de vooras en achteras 50 Nm bereikt. Mocht dit niet voldoende zijn, dan wordt ESP ingeschakeld. CL-Klasse С216; S-Klasse W221, V221; C-Klasse W204, S204; GLK-Klasse X204; CLS-Klasse C218, X218; E-Klasse W212, S212. 
2006 Het sperdifferentieel en het achterasdifferentieel hebben meervoudige plaatkoppelingen. Het koppel van de motor wordt eveneens herverdeeld door het systeem voor de stabiliteitsregeling. GL-Klasse X164.
2016 Een sperdifferentieel met een meervoudige plaatkoppeling maakt het mogelijk om de achteras handmatig te ontkoppelen.. E-Klasse C238 E53 AMG.