4×4 Allgrip: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

4×4 Allgrip: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

4×4 Allgrip is een ingenieus systeem met vierwielaandrijving waarmee de modellen van Suzuki zijn uitgevoerd. In 1988 is het voor de eerste keer op het Vitara-model toegepast. Door middel van dit systeem worden de motor, de aandrijflijn en de ESP aangestuurd. Daarmee kan de optimale rijmodus voor iedere weg- en weersituatie worden gekozen. Verder zorgt het voor een lager brandstofverbruik en een geringere uitstoot van schadelijke stoffen in het milieu.

De typen 4×4 Allgrip en hun werking

Auto (fulltime): Deze wordt toegepast bij de modellen Swift en Ignis. Er wordt een meerplaten hydraulische koppeling met siliconenolie gebruikt voor de verdeling van het koppel en niet een middendifferentieel. Bij verschil in de snelheid van de wielen op de verschillende assen stijgt de temperatuur van het smeermiddel en gaat het uitzetten. Vervolgens wordt er extra koppel op de achteras overgebracht zodat de vooras niet kan doorslippen.

Select (instelbaar): Deze wordt gebruikt in de modellen Vitara en SX4. Dit 4×4 Allgrip systeem gebruikt informatie over het wegdek, de positie van de gasklep en de stuurhoek. Op die manier kan het vermogen op de achteras worden overgebracht nog vóór de vooras gaat slippen. Het heeft 4 rijstanden:

  • De Auto-modus biedt een zuinig verbruik van brandstof. Normaal gesproken heeft het voertuig voorwielaandrijving. Zodra het voertuig echter constateert dat de voorwielen doorslippen, treedt de vierwielaandrijving automatisch in werking.
  • De Sport-modus zorgt voor een betere wendbaarheid, waarbij het koppel indien nodig naar de achteras wordt overgebracht. Daarbij komt dat de motor sneller reageert als het gaspedaal wordt ingetrapt.
  • De Snow-modus maakt het mogelijk om veilig en stabiel te rijden op een gladde en met sneeuw bedekte weg. Aan de hand van de stuurwielhoek en de positie van het gaspedaal verdeelt hij het vermogen onder alle vier wielen.
  • De Lock-modus zorgt voor een verbetering van de offroad eigenschappen van het voertuig. Hiermee wordt het koppel van de motor gelijkmatig over beide assen verdeeld.

De juiste 4×4 Allgrip-modus kan worden ingesteld door middel van een op de middenconsole geplaatste schakelaar.

Pro (parttime): Deze is ontwikkeld voor het offroad rijden. Deze is op de Jimny SUV’s aangebracht. Er is een tussenbak tussen de cardanassen geplaatst. In lastige wegomstandigheden zorgt deze voor een lage versnellingsverhouding en in de normale omstandigheden voor een hoge versnellingsverhouding. Eventueel kunnen de assen stijf worden gekoppeld en kan het koppel in gelijke mate worden verdeeld.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op