VDC: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

VDC: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

De VDC (Vehicle Dynamic Control) is een systeem voor stabiliteitscontrole, geïnstalleerd in de modellen van Alfa Romeo, Subaru, Fiat, Nissan en Infiniti. Het optimaliseert de functies van het antiblokkeersysteem, tractiecontrole en andere systemen, bedoeld om slippen tegen te gaan en de voertuigbeweging te stabiliseren.

Werking van de VDC

De parameters van de gewenste en de werkelijke koers van de auto worden met elkaar vergeleken. Verschilt de laatstgenoemde van de eerste, dan wordt het koppel van de motor beperkt en de wielen afzonderlijk afgeremd. Zo kan het voertuig terugkeren naar de gewenste koers en krijgt het weer grip op de weg.

 Voor het beoordelen van de input van de chauffeur analyseert de VDC: 
  • i de stuurwielhoek
  • i de stand van het rempedaal
  • i de werkingsmodus van de motor
  • i de versnelling die op dat moment is ingeschakeld

De feitelijke koers van de auto wordt berekend op basis van de meetwaarden van de draaisnelheid van de wielen, de giersnelheid en de laterale en longitudinale versnellingssensoren.

De pomp en de elektromagneten van de ABS zijn verantwoordelijk voor het uitoefenen van de remkracht op de afzonderlijke wielen. De positie van de gasklep wordt aangepast om het koppel van de motor te verlagen.

Populaire modellen die zijn voorzien van VDC

Oorzaken van defecten

  • ! De sensoren van de ABS zijn defect.
  • ! De bedrading van de ABS-sensoren of de giersnelheidssensor is beschadigd.
  • ! Oxidatie van de klemmen van de hydraulische eenheid of de acceleratiesensor.
  • ! Verkeerde maat banden.
  • ! Laag peil van de remvloeistof.
  • ! Versleten remblokken.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op