EBA, BA en BAS: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

EBA, BA en BAS: definitie, kenmerken en werkingsprincipe

De EBA, BA en BAS zijn stuk voor stuk noodremsystemen zoals die worden aangewend voor de modellen van Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota en nog enkele andere. Dit soort systemen draagt bij aan het verkleinen van de remafstand en kan bijdragen aan het vermijden van ongelukken. De langzame reacties van chauffeurs of wanneer er tijdens een noodstop te weinig druk op het rempedaal wordt toegepast, worden door deze systemen gecompenseerd. Elke nieuwe auto die in de EU op de markt wordt gebracht, dient standaard te zijn voorzien van een noodremhulpsysteem.

De werking van de EBA, BA en BAS

Tot de sleutelelementen van dit systeem behoort een sensor waarmee de snelheid wordt gemeten waarop de drijfstang van de vacuümrembekrachtiger zich verplaatst. Indien er krachtig op het rempedaal wordt gedrukt, schakelt de regeleenheid de magneetklep van de vacuümbooster in. Daardoor wordt de kracht waarmee de chauffeur het rempedaal indrukt, verhoogd. Als gevolg daarvan wordt de druk in het remsysteem groter, zodat het remmechanisme van het wiel eerder in werking treedt.

Populaire automodellen die zijn voorzien van EBA, BA of BAS

  • Volvo S60 I, XC60 I;
  • Mazda CX-9 (TB);
  • Mercedes-Benz C-Klasse W203, S-Klasse W221, S-Klasse W140, M-Klasse W163;
  • Peugeot 508 I;
  • Citroën DS3;
  • Toyota Corolla XI.

De oorzaken van defecten aan de EBA, BA en BAS

  • De bewegingssensor van de vacuümbooster drijfstang is kapot.
  • Het oxideren van de contactpunten van de besturingseenheid.
  • Breuken in de bedrading.