iTEQ (DDi iTEQ) motoren: werkingseigenschappen

iTEQ (DDi iTEQ) motoren: werkingseigenschappen

iTEQ (DDi iTEQ) is een lijn dieselmotoren van Isuzu Motors. In 2004 kwam de eerste motor uit deze serie op de markt. Ze zijn aangebracht op de D-Max pickups, maar ook op de carrosserie-op-frame SUV’s MU-7 en MU-X. De wagens zijn voorzien van het Common Rail brandstofinjectiesysteem.

De bijzonderheden van de iTEQ-motoren

iTEQ-motoren bestaan uit 4 cilinders in lijn met 16 kleppen. Al deze motoren hebben een enkele of dubbele turbo met een intercooler. Enkele uitvoeringen beschikken over een variabele geometrie-turbolader. Het motorblok bestaat uit gietijzer en de cilinderkop is uitgevoerd in een door Isuzu Motors gepatenteerde speciale legering van aluminium. Het mechanisme voor de kleptiming werkt gewoonlijk met een stalen ketting. De plunjer en de trommel van de brandstofinjectoren is gecoat met eboniet, zodat de eenheid een hogere levensduur heeft, ook al wordt er een slechte brandstofkwaliteit gebruikt, hetgeen kenmerkend is voor de injectoren van de Isuzu-motor.

Vaak voorkomende iTEQ-motoren

Series Motorinhoud in L Versiecode Max. motorvermogen in pk Max. motorkoppel in Nm Productie vanaf Modellen die met deze motor zijn uitgerust
4JJ1 3.0 TC 177 430 2004 Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado
3.0 TCX 163
177
360
380
2006
2011
Isuzu D-Max, MU-X
4JK1 2.5 TC 116 280 2005 Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado
2.5 TCX 136 325 2005 Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado
2.5 1E5-TC 160 400 2012 Isuzu D-Max (uitsluitend voor Europa)

Vaak voorkomende defecten aan de iTEQ-motoren

DefectenMotoren
Er ontstaat koolstofafzetting op de EGR-klep, met als gevolg dat deze vast komt te zitten.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
De afstand tussen de kleppen verandert mettertijd. Als gevolg van het ontbreken van hydraulische zelfafstelling moet deze handmatig worden afgesteld.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
Bij een vrij lage kilometerstand raakt het dieselroetfilter verstopt.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX