iTEQ (DDi iTEQ) is een lijn dieselmotoren van Isuzu Motors. In 2004 kwam de eerste motor uit deze serie op de markt. Ze zijn aangebracht op de D-Max pickups, maar ook op de carrosserie-op-frame SUV’s MU-7 en MU-X. De wagens zijn voorzien van het Common Rail brandstofinjectiesysteem.
De bijzonderheden van de iTEQ-motoren
iTEQ-motoren bestaan uit 4 cilinders in lijn met 16 kleppen. Al deze motoren hebben een enkele of dubbele turbo met een intercooler. Enkele uitvoeringen beschikken over een variabele geometrie-turbolader. Het motorblok bestaat uit gietijzer en de cilinderkop is uitgevoerd in een door Isuzu Motors gepatenteerde speciale legering van aluminium. Het mechanisme voor de kleptiming werkt gewoonlijk met een stalen ketting. De plunjer en de trommel van de brandstofinjectoren is gecoat met eboniet, zodat de eenheid een hogere levensduur heeft, ook al wordt er een slechte brandstofkwaliteit gebruikt, hetgeen kenmerkend is voor de injectoren van de Isuzu-motor.
Vaak voorkomende iTEQ-motoren
Series | Motorinhoud in L | Versiecode | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen die met deze motor zijn uitgerust |
4JJ1 | 3.0 | TC | 177 | 430 | 2004 | Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado |
3.0 | TCX | 163 177 |
360 380 |
2006 2011 |
Isuzu D-Max, MU-X | |
4JK1 | 2.5 | TC | 116 | 280 | 2005 | Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado |
2.5 | TCX | 136 | 325 | 2005 | Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado | |
2.5 | 1E5-TC | 160 | 400 | 2012 | Isuzu D-Max (uitsluitend voor Europa) |
Vaak voorkomende defecten aan de iTEQ-motoren
Defecten | Motoren |
Er ontstaat koolstofafzetting op de EGR-klep, met als gevolg dat deze vast komt te zitten. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
De afstand tussen de kleppen verandert mettertijd. Als gevolg van het ontbreken van hydraulische zelfafstelling moet deze handmatig worden afgesteld. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Bij een vrij lage kilometerstand raakt het dieselroetfilter verstopt. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX |
Reageren